Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/38446
Title: Η επαγγελματική εξουθένωση Διευθυντών σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: Η περίπτωση των Προϊσταμένων ολιγοθέσιων Δημοτικών Σχολείων στην Ελλάδα
Authors: Αυγουστίνου, Νίκη
metadata.dc.contributor.advisor: Πεδιαδίτης, Αλέξανδρος
Keywords: Εκπαιδευτικοί;Teachers;Επαγγελματική εξουθένωση;Professional burnout;Προϊστάμενος;Headmaster;Ολιγοθέσια σχολεία;Multigrade schools;Ρόλος προϊσταμένου;Role of headmaster
Issue Date: 22-Sep-2018
Abstract: Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η μελέτη της επαγγελματικής εξουθένωσης και των απόψεων των προϊσταμένων των ολιγοθέσιων (μονοθέσιων, διθέσιων και τριθέσιων) Δημοτικών Σχολείων της Ελλάδας για τη δυσκολία οργανωτικών-διοικητικών και παιδαγωγικών πτυχών του ρόλου τους. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 176 προϊστάμενοι από όλες τις Περιφερειακές Διευθύνσεις εκπαίδευσης, οι οποίοι κλήθηκαν να συμπληρώσουν δύο ερωτηματολόγια αυτοαναφοράς: α) την Κλίμακα Επαγγελματικής Εξουθένωσης της Maslach και β) το ερωτηματολόγιο Οργανωτικών - Διοικητικών και Παιδαγωγικών πτυχών. Τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης μαρτυρούν πως οι προϊστάμενοι δεν είναι έντονα εξαντλημένοι συναισθηματικά, βιώνουν χαμηλή αποπροσωποποίηση και ταυτόχρονα υψηλή προσωπική επίτευξη. Πιο συγκεκριμένα, οι γυναίκες, οι ηλικιακά νεότεροι και όσοι έχουν μικρότερη προϋπηρεσία σε θέση προϊσταμένου βιώνουν εντονότερα το σύνδρομο της επαγγελματικής εξουθένωσης στο σύνολό του, οι άγαμοι και οι αναπληρωτές διακατέχονται από χαμηλότερη αίσθηση προσωπικής επίτευξης, με τους τελευταίους να αναφέρουν ταυτόχρονα υψηλά επίπεδα συναισθηματικής εξάντλησης. Τέλος, δεν εντοπίζονται διαφορές ως προς το επίπεδο σπουδών και την οργανικότητα του σχολείου υπηρεσίας. Σχετικά με τις πτυχές του ρόλου των προϊσταμένων, όλες κρίνονται λίγο έως πολύ δύσκολες. Περισσότερο απαιτητικές χαρακτηρίζονται πτυχές που αφορούν στη διαχείριση ζητημάτων γραφειοκρατίας, χρόνου και ιεράρχησης προτεραιοτήτων. Στον αντίποδα, πτυχές σχετικές με την επικοινωνία και τη συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους παράγοντες (μαθητές, συναδέλφους, γονείς κ.ά.) χαρακτηρίζονται ως λιγότερο απαιτητικές και δύσκολες. Οι γυναίκες, οι ηλικιακά νεότεροι, οι άγαμοι, οι αναπληρωτές, όσοι έχουν μεταπτυχιακές σπουδές, οι προϊστάμενοι με τη μικρότερη προϋπηρεσία και αυτοί που υπηρετούν σε τριθέσια σχολεία δυσκολεύονται σημαντικά περισσότερο στην επιτέλεση του έργου τους.
License: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική_Εργασία_ΕΚΠ62_Αυγουστίνου_Νίκη.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής, Παραρτήματα1.99 MBPDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons