Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/38339
Title: Το ζήτημα της αποκέντρωσης στη διοίκηση της εκπαίδευσης και η ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων
Authors: Μιχαηλίδου, Αναστασία
Advisor: Ζαμπέτα, Παρασκευή
Keywords: εκπαιδευτικό σύστημα;Educational system;συγκέντρωση;Centralization;αποκέντρωση;Decentralization;αποσυγκέντρωση;Deconcentration;αυτονομία σχολικής μονάδας;school autonomy
Issue Date: 22-Sep-2018
Abstract: Στη σύγχρονη εποχή, η οποία χαρακτηρίζεται από ραγδαία ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα, η εκπαίδευση αποτελεί μία από τις πλέον σημαντικές παραμέτρους της εξέλιξης. Τα εκπαιδευτικά συστήματα στην πορεία των ετών διαρκώς μετασχηματίζονται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να είναι σε θέση να υπηρετήσουν τις ανάγκες της κάθε εποχής και της εκάστοτε κοινωνίας. Η δομή και η διάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος αλλά και οι οργανωτικές του πτυχές, καθορίζουν το ρόλο που κάθε χώρα αποδίδει στη λειτουργία της εκπαίδευσης. Ο στόχος της παρούσας εργασίας ήταν να εξετάσει το ζήτημα της αποκέντρωσης στη διοίκηση της εκπαίδευσης και την εννοιολογική της αυτονομίας των σχολικών μονάδων εκ μέρους των εκπαιδευτικών. Η διοίκηση, εξάλλου, αποτελεί μείζονα παράγοντα, ο οποίος μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι το στυλ διοίκησης, το οποίο μπορεί να είναι συγκεντρωτικό ή αποκεντρωμένο, επηρεάζει την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ως εκ τούτου, θεωρήθηκε εύλογο να διερευνηθεί η αλληλεξάρτηση μεταξύ τους. Η έννοια της αποκεντρωμένης διοίκησης δίνει έμφαση στην ενίσχυση της αυτονομίας των εκπαιδευτικών μονάδων, οι οποίες καλούνται να αναλάβουν έναν αναβαθμισμένο ρόλο. Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα γίνονται πλέον σημαντικές προσπάθειες για επίτευξη της αποκέντρωσης και σε μεγάλο βαθμό αυτός ο στόχος επιτυγχάνεται. Ο αυστηρά συγκεντρωτικός χαρακτήρας που έως τη δεκαετία του ’90 ήταν εξαιρετικά έντονος, πλέον έχει αρχίσει να αποδυναμώνεται. Η έρευνα ήταν ποσοτική και το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου Πέλλας. Στην έρευνα έλαβαν μέρος 112 εκπαιδευτικοί και για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ως μεθοδολογικό εργαλείο το ερωτηματολόγιο. Τα κύρια ευρήματα της έρευνας είναι ότι στις μεταρρυθμίσεις που καταγράφονται στην ελληνική εκπαιδευτική πολιτική, οι εκπαιδευτικοί δεν μετέχουν ενεργά, αλλά αποτελούν παθητικούς αποδέκτες των αλλαγών, οι οποίες ουσιαστικά είναι επιφανειακές ρυθμίσεις και δεν καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες τους. Ένα μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων θεωρεί ότι η αποκέντρωση θα βοηθήσει τον επαγγελματισμό τους και την αυτονομία των σχολικών μονάδων, περιορίζοντας έτσι πολλά προβλήματα του συγκεντρωτισμού.
Rights Creative Commons: Αναφορά Δημιουργού 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής2.6 MBPDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons