Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/38320
Title: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ
Authors: Αλμπάνης, Ιωάννης-Χρήστος
metadata.dc.contributor.advisor: Δάρρα, Μαρία
Keywords: Επαγγελματική Εξουθένωση;Job Burnout;Εκπαιδευτικοί;Teachers;Εκπαιδευτική Ηγεσία;Educational Leadership
Issue Date: 23-Sep-2018
Abstract: Η επαγγελματική εξουθένωση στον εκπαιδευτικό τομέα αποτελεί ένα φαινόμενο που απασχολεί την επιστημονική κοινότητα όλο και περισσότερο. Οι επιστήμονες διεξάγουν έρευνες, ώστε να αναγνωρίσουν ποιοι παράγοντες την επηρεάζουν. Από την άλλη, η ηγεσία αποτελεί ένα από τα βασικά στοιχεία που πρέπει να διαθέτει ο κάθε διευθυντής. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει τα επίπεδα της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και τη σχέση τους με τα μοντέλα διοίκησης/ μορφές ηγεσίας που υιοθετούν οι διευθυντές/ντριες των σχολικών τους μονάδων. Η ποσοτική έρευνα διενεργήθηκε από τον Μάρτιο έως τον Απρίλιο του 2018 και αποτύπωσε τις αντιλήψεις 202 εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που εργάζονται σε σχολεία του Ν. Εύβοιας. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί βιώνουν αρκετά χαμηλά επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης. Τα επίπεδα της συναισθηματικής εξάντλησης και της αποπροσωποποίησης είναι χαμηλά, ενώ της προσωπικής επίτευξης είναι μέτρια. Από τα δημογραφικά χαρακτηριστικά βρέθηκε πως μόνο η οικογενειακή κατάσταση των εκπαιδευτικών και η τους επαγγελματική τους θέση στο σχολείο επηρεάζουν τη βιωμένη επαγγελματική εξουθένωση. Οι έγγαμοι παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα συναισθηματικής εξάντλησης και χαμηλότερα προσωπικής επίτευξης, ενώ όσοι εκπαιδευτικοί έχουν οργανική θέση στο σχολείο εμφανίζουν χαμηλότερα επίπεδα συναισθηματικής εξάντλησης αλλά και προσωπικής επίτευξης. Σε ό,τι αφορά την επίδραση της εκπαιδευτικής ηγεσίας στην επαγγελματική εξουθένωση, τα αποτελέσματα έδειξαν πως υπάρχει συσχέτιση μόνο σε μικρό βαθμό, με συγκεκριμένες διαστάσεις. Η υψηλή παρακίνηση, η ενεργοποίηση νοητικών ικανοτήτων και η αποτελεσματικότητα του διευθυντή αντιστοιχούν σε υψηλά επίπεδα προσωπικής επίτευξης. Από την άλλη, η εξιδανικευμένη επιρροή ως προς τα χαρακτηριστικά, το εξιδανικευμένο ενδιαφέρον, η παθητική συμπεριφορά, η μη λήψη κρίσιμων αποφάσεων και η έλλειψη υποστήριξης από τη μεριά του διευθυντή, συσχετίζεται θετικά με την αποπροσωποποίηση των εκπαιδευτικών.
Supervisor: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.