Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/37498
Title: Καινοτομία και Οργανωσιακή Κουλτούρα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: μία εμπειρική ανάλυση
Authors: Ποθητού, Ευγενία
Advisor: Φαφαλιού, Ειρήνη
Keywords: innovation;organizational culture;state secondary schools;philologists;Greece
Issue Date: 8-Sep-2018
Abstract: Σήμερα, η καινοτομία έχει βαθιές επιπτώσεις σε κάθε οργανωσιακό σύστημα, σε οποιοδήποτε τομέα και κλάδο της οικονομίας. Το ίδιο ισχύει και για τα εκπαιδευτικά συστήματα οποιουδήποτε επιπέδου. Ο κόσμος της εκπαίδευσης αλλάζει διεθνώς, απαιτώντας τον σχεδιασμό και την εφαρμογή νέων προσεγγίσεων που θα μπορούσαν να αποδειχθούν αποτελεσματικότερες για τη μελλοντική επιτυχία των μαθητών. Ωστόσο, οι καινοτομίες δεν εφαρμόζονται σε συνθήκες εργαστηρίου. Είναι γνωστό ότι η οργανωσιακή κουλτούρα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία τους. Η παρούσα διπλωματική εργασία διαπραγματεύεται πτυχές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα, σήμερα και σε χρονικό ορίζοντα πενταετίας, και ο σκοπός της είναι τριμερής· αρχικά, διερευνάται ο βαθμός εφαρμογής διεθνών δεικτών καινοτομίας στην εκπαίδευση, στη συνέχεια, αποτυπώνεται η σχολική οργανωσιακή κουλτούρα και τέλος, εξετάζεται η σχέση ανάμεσα στην καινοτομία και τη σχολική οργανωσιακή κουλτούρα. Προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος μας, απευθυνθήκαμε, με ένα ερωτηματολόγιο, προς ένα δείγμα ευκολίας καθηγητών της ειδικότητας των φιλολόγων, ΠΕ 02, στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας. Η ανάλυση καταδεικνύει ότι οι εκπαιδευτικοί εφαρμόζουν πρακτικές καινοτομίας στην τάξη σε μεγαλύτερο βαθμό από εκείνες που εφαρμόζονται από τη Διοίκηση των σχολείων τους. Επίσης, οι φιλόλογοι, που συμμετείχαν στην έρευνα, δήλωσαν ότι θα προτιμούσαν να εφαρμόζουν σε μεγαλύτερο βαθμό καινοτόμες πρακτικές στην τάξη και να υπηρετούν σε πιο καινοτόμο σχολικό περιβάλλον σε σχέση με το υπάρχον. Ως κύρια εμπόδια στην εφαρμογή καινοτομιών, κατά την άποψη των συμμετεχόντων στην έρευνα, αναδεικνύονται η έλλειψη χρηματοδότησης και υλικοτεχνικής υποδομής, η έλλειψη χρόνου και η έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού εκ μέρους των υπευθύνων. Επιπλέον, τα ευρήματα της έρευνας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο κυρίαρχος, τρέχων τύπος οργανωσιακής κουλτούρας, στα υπό διερεύνηση σχολεία, είναι η ιεραρχική (hierarchical culture) ενώ οι φιλόλογοι, οι οποίοι συμμετείχαν στην έρευνα, θα προτιμούσαν, στο εγγύς μέλλον, να υπηρετούν σε σχολεία όπου θα κυριαρχούσε η συμμετοχική/οικογενειακή κουλτούρα (clan culture). Επίσης, σε επίπεδο σχολείου, παρατηρήθηκε θετική συσχέτιση μεταξύ της προσαρμοστικής κουλτούρας (adhocracy culture) και των καινοτομιών σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι με τους υπόλοιπους τρεις, βασικούς τύπους κουλτούρας. Τέλος, η προσανατολισμένη στην αγορά κουλτούρα (market culture) βρέθηκε ότι επηρεάζει τις καινοτομίες σε επίπεδο τάξης, ενώ η προσαρμοστική κουλτούρα επηρεάζει τις καινοτομίες σε επίπεδο σχολείου.
Rights Creative Commons: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:MBA Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EVGENIA POTHITOU.pdfΔιπλωματική εργασία2.52 MBFoxit Reader PDF Document edition 9.1View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons