Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/jspui/handle/repo/37415
Title: Ποιότητα λογισμικού συστημάτων παγκοσμίου ιστού με έμφαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Authors: Στεφανή, Αντωνία
metadata.dc.contributor.advisor: Ξένος, Μιχαήλ
Keywords: Τεχνολογία λογισμικού;Ποιότητα λογισμικού;Πρότυπα ποιότητας;Ηλεκτρονικό εμπόριο;Αξιολόγηση λογισμικού;Μετρικές ποιότητας λογισμικού
Issue Date: 2008
Abstract: Η ποιότητα είναι µία έννοια αφηρηµένη και υποκειµενική. Είναι δύσκολο να την ορίσει κανείς ακόµα και για απλά πράγµατα της καθηµερινής µας ζωής. Αυτή η δυσκολία ισχύει και στην αξιολόγηση της ποιότητας του λογισµικού. Παρόλα αυτά, ο ακριβής καθορισµός της αλλά και η µέτρησή της (όσο είναι δυνατόν) είναι θέµα πρωταρχικής σηµασίας για λογισµικό το οποίο είναι ανθρωποκεντρικό ή/και εξαρτά την επιτυχία του στην αποδοχή του εκ µέρους των χρηστών. Ένα τέτοιου είδους λογισµικού είναι οι εφαρµογές που χρησιµοποιούν τον Παγκόσµιο Ιστό ως µέσο σύνδεσης µε τους χρήστες τους. Η αξιολόγηση της ποιότητας των εφαρµογών διαδικτύου έχει και µία επιπλέον δυσκολία. Ο πληθυσµός των πιθανών χρηστών είναι µεγάλος και εξαιρετικά ετερόκλητος όσον αφορά τις εµπειρίες, τους στόχους, τη χρήση των µέσων πρόσβασης και της κουλτούρας. Πως είναι δυνατόν να κατασκευαστεί ένα ποιοτικό λογισµικό παίρνοντας υπόψη τόσες πολλές, ετερόκλητες και πολλές φορές αλληλοσυγκρουόµενες απαιτήσεις; Το λογισµικό που υποστηρίζει τις εφαρµογές διαδικτύου είναι συνήθως πολύπλευρο αφού χρησιµοποιεί µία πληθώρα διαφορετικών τεχνολογιών για να υποστηρίξει πολύπλοκες διαδικασίες που πολλές φορές είναι κρυµµένες από τους χρήστες. Για να αξιολογηθεί αυτό το λογισµικό θα πρέπει να αναλυθεί στις βασικές του συνιστώσες. Τα πρότυπα λογισµικού όπως αυτά που προτείνει ο οργανισµός ISO βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση, όµως η βιβλιογραφία δεν προτείνει κάποια ειδική µέθοδο ή τεχνική αξιολόγησης της ποιότητας διαδικτυακού λογισµικού. Έχοντας ως στόχο µία ειδική κατηγορία διαδικτυακού λογισµικού, τα συστήµατα ηλεκτρονικού εµπορίου τύπου επιχείρησης-πελάτη η παρούσα διδακτορική έρευνα όρισε ως εναρκτήριο ερώτηµα της το ακόλουθο: «Με ποιον τρόπο είναι δυνατόν να αξιολογηθεί ποιοτικά, τυπικά και σε βάθος η ποιότητα ενός συστήµατος ηλεκτρονικού εµπορίου τύπου επιχείρησης-πελάτη;» Ακολουθώντας µία αυστηρή µεθοδολογία, η έρευνα αντιµετώπισε το πρόβληµα σε τρία στάδια: (α) µε τη σχεδίαση του ποιοτικού χάρτη του λογισµικού ηλεκτρονικού εµπορίου τύπου επιχείρησης-πελάτη µε βάση τις απαιτήσεις των χρηστών και τη σύνδεση των συνιστωσών που προκύπτουν µε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του προτύπου ποιότητας λογισµικού ISO 9126, (β) µε τη χρήση του ποιοτικού χάρτη για την κατασκευή µίας πιθανοτικής τεχνικής δύο δρόµων για την αξιολόγηση της ποιότητας του λογισµικού, µίας 6 τεχνικής που εντοπίζει τα ποιοτικά πλεονεκτήµατα/µειονεκτήµατα υπαρχόντων συστηµάτων ή βοηθά στη στοχευµένη ποιοτικά ανάπτυξη νέων και (γ) µε τη σχεδίαση ενός πλαισίου χρήσης µετρικών (απτών µη-υποκειµενικών µετρήσεων) για την αύξηση της αντικειµενικότητας και της πρακτικότητας της µεθόδου αξιολόγησης. Τα αποτελέσµατα της διδακτορικής διατριβής (το µοντέλο- ποιοτικός χάρτης, η πιθανοτική µέθοδος αξιολόγησης δύο δρόµων και το πλαίσιο αξιολόγησης µετρικών) είναι µοναδικά τόσο για το συγκεκριµένο είδος λογισµικού όσο και για το διαδικτυακό λογισµικό. Προκαταρκτική έρευνα έδειξε ότι οι λύσεις που προτείνονται µπορούν να έχουν εφαρµογή και σε άλλες κατηγορίες διαδικτυακού λογισµικού όπως το λογισµικό υποστήριξης εκπαίδευσης από απόσταση και το κινητό ηλεκτρονικό εµπόριο.
metadata.dc.description.uri: https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/24409
Appears in Collections:Διδακτορικές διατριβές Σ.Θ.Ε.Τ.

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.