Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36826
Title: Θεωρητικές και Μεθοδολογικές αρχές στη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος
Authors: Θεοδόση, Αθηνά
Advisor: Καρακατσάνη, Δέσποινα
Keywords: Διδακτική του Ολοκαυτώματος;Holocaust teaching;δευτεροβάθμια εκπαίδευση;secondary education;ενεργητικός πολιτισμικός μετασχηματισμός;cultural transformation;ιστορική εκπαίδευση;historical education;πολιτειότητα;citizenship
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Η γενοκτονία των Εβραίων της Ευρώπης κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου συνιστά ένα τραυματικό ιστορικό γεγονός που υπονομεύει το ηθικό υπόβαθρο των δημοκρατικών κοινωνιών της νεωτερικότητας. Η παρούσα βιβλιογραφική μελέτη αποπειράται να αποτυπώσει τις σύγχρονες θεωρητικές και μεθοδολογικές αρχές που διέπουν, στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας στη Μέση Εκπαίδευση, τη διδακτική προσέγγιση του Ολοκαυτώματος. Η μελέτη βασίζεται στον αρμονικό συγκερασμό του εξής τρίπτυχου: α. επιστημολογία της ιστορίας, β. διδακτική μεθοδολογία, γ. παιδαγωγική υπόσταση του εκπαιδευτικού. Ακολουθείται το μοντέλο του ενεργητικού πολιτισμικού μετασχηματισμού και συνακόλουθα οι διδακτικές και αξιολογικές παραδοχές που το συγκροτούν, καθώς, κατά την άποψη της γράφουσας, το μοντέλο αυτό επιτρέπει την ουσιαστική απο-τραυματοποίηση και ιστορικοποίηση του εξεταζόμενου τραυματικού γεγονότος αλλά και τον ιστορικό εγγραμματισμό των μαθητών. Επιπλέον, κρίνεται σημαντική η καταγραφή των επιστημολογικών ιστοριογραφικών και ερμηνευτικών παραμέτρων που οριοθετούν διδακτικά το γεγονός και συνδέονται άρρηκτα με το σχεδιασμό της μαθησιακής διαδικασίας, δηλ. τους στόχους, τις στρατηγικές της κ.τ.λ. Στη συνέχεια, η μελέτη εισέρχεται στα ζητήματα παιδαγωγικής και μεθοδολογίας, τα οποία αφορούν στη διδακτική προσέγγιση του γεγονότος από τον εκπαιδευτικό, ενώ διερευνώνται οι διαστάσεις της τραυματικής υφής του γεγονότος και οι μνημονικές αποτυπώσεις του στον ιδιωτικό και δημόσιο χώρο. Η ενεργοποίηση της ιστορικής ενσυναίσθησης, η πολυπρισματική θεώρηση του Ολοκαυτώματος αναφορικά με τους όρους και τα όρια της αφηγηματικής ανακατασκευής και ερμηνείας του παρελθόντος θεωρούνται – στο πλαίσιο πάντα της επιστημονικής εγκυρότητας − σημαντικές παράμετροι κατά τη διδακτική προσέγγιση του γεγονότος. Τέλος, εξετάζεται η συμβολή της διδασκαλίας του Ολοκαυτώματος στην ενίσχυση των ανθρωπιστικών και δημοκρατικών αξιών των μαθητών, στο πλαίσιο καλλιέργειας της πολιτειότητας. Η έρευνα ολοκληρώνεται με μια σύντομη αναφορά στις εκπαιδευτικές διαδρομές που ακολούθησε η διδασκαλία του Ολοκαυτώματος στην Ελλάδα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ ΑΘΗΝΑ ΘΕΟΔΟΣΗ.pdfΒιβλιογραφική επισκόπηση για τη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος1.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.