Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36778
Title: Γενίκευση, Ειδίκευση και Αναλογία στη Διδασκαλία των Μαθηματικών
Authors: Καλογήρου, Μαρία
Advisor: Κορδούλης, Γεώργιος
Keywords: Γενίκευση - Generalization;Ειδίκευση - Specialization;Αναλογία - Analogy;Επίλυση Προβλήματος - Problem Solving
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Οι διαδικασίες της Γενίκευσης, της Ειδίκευσης και της Αναλογίας, ως εγγενείς γνωστικές λειτουργίες του ανθρώπινου νου, είναι κυρίαρχες σε κάθε προσπάθεια απόκτησης οποιασδήποτε μορφή γνώσης. Το εύρος των εφαρμογών τους στη σύγχρονη διδακτική πρακτική, στο πλαίσιο της διερευνητικής εργασίας που διέπει το φάσμα της διδασκαλίας, είναι απεριόριστο. Στην παρούσα εργασία οι συγκεκριμένες έννοιες, αφού οριοθετηθούν, μελετώνται ως παράγοντες που επεμβαίνουν καθοριστικά στη μάθηση και τη διδασκαλία των μαθηματικών ως στρατηγικές/ευρετικές οι οποίες χρησιμοποιούνται ως εργαλεία εννοιολογικής κατανόησης των μαθηματικών αντικειμένων και γενικά ως εργαλεία επίλυσης προβλήματος. Για το σκοπό αυτό, προσεγγίζουμε τον όρο επίλυση προβλήματος με μια μαθησιακή προοπτική, όπου η προσοχή δεν εστιάζεται πλέον στο μαθηματικό περιεχόμενο, αλλά στις νοητικές διεργασίες που οδηγούν στη λύση. Επίσης εξετάζουμε συστατικά μέρη της διαδικασίας της μάθησης και διερευνούμε τη σχέση τους με τις έννοιες της Γενίκευσης, της Ειδίκευσης και της Αναλογίας που μελετάμε, και συγκεκριμένα τη δυνατότητα επιστράτευσης και οργάνωσης της υπάρχουσας γνώσης, τη δυνατότητα αναγνώρισης και κατανόησης της μαθηματικής δομής ενός μαθηματικού αντικειμένου, το ρόλο των αναπαραστάσεων με τη μορφή μιας ιδιαίτερης εναλλαγής μεταξύ δύο συστημάτων, καθώς και την οικοδόμηση ή αναδιαμόρφωση των γνωστικών σχημάτων στη βάση της ερμηνείας μιας μαθηματικής κατάστασης. Και φυσικά, τις μεταγνωστικές διαδικασίες που σχετίζονται με την επίγνωση του ατόμου για τις γνωστικές διαδικασίες που χρησιμοποιεί. Στη συνέχεια αναδεικνύουμε τις έννοιες αυτές στα μαθηματικά της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσα από συγκεκριμένες αναφορές, και στο τελευταίο κεφάλαιο δίνουμε στοχευμένα παραδείγματα, όπου η χρήση των λειτουργιών της γενίκευσης, της ειδίκευσης και της αναλογίας παρουσιάζονται με τρόπο μεθοδικό και αναδεικνύουν συγκεκριμένες διδακτικές στρατηγικές. Στόχος μας είναι, η προσεκτική περιγραφή μιας ειδικής περίπτωσης, μιας ανάλογης κατάστασης ή η επιτυχία μιας γενίκευσης, να υποδείξει κάποια γενική οδηγία ή ένα πρότυπο το οποίο μπορεί να καθοδηγήσει το μαθητή σε παρόμοιες καταστάσεις.
Appears in Collections:ΜΣΜ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KALOGIROU_MARIA.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής, παραρτήματα2.09 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.