Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36766
Title: Πρόσωπο και προσωπείο στην αρχαία δραματουργία και το βυζαντινό θέατρο με έμφαση στην κριτική θεώρησή τους από την Χριστιανική Εκκλησία.
Authors: Γαρουφαλής, θωμάς
Advisor: Φίλιας, Γεώργιος
Keywords: υπόκριση - acting;δραματουργία - dramaturgy;τραγωδία -tragedy;επιτέλεση - performance;Λειτουργία - Liturgy;προσωπείο - mask;Μιμοθέατρο - Mime theatre;Πρόσωπο - Personhood;βυζαντινό θέατρο - byzantine theater
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Η χιλιετής ιστορική παρουσία του ανατολικού ρωμαϊκού κράτους (330-1453 μ.Χ.) στην ανατολική λεκάνη τής μεσογείου και η υιοθέτηση του μονοθεϊσμού από το κράτος, ως επίσημης θρησκείας του, υπέβαλαν τον Ελληνισμό σε διεργασίες πολιτισμικής σύμμειξης λόγω κυρίως των πληθυσμιακών ανακατατάξεων. Η πληθυσμιακή συνύπαρξη υπέβαλε αυτόματα τις κοινωνίες σε ακούσιες και εκούσιες διαδικασίες αξιοποίησης της ελληνορωμαϊκής παράδοσης και παιδείας από την Εκκλησία και το κράτος σε τέτοιο βαθμό, ώστε οι διαδικασίες αυτές να διαμορφώσουν την αυτοκρατορική πολιτική ιδεολογία και να επηρεάσουν την διατύπωση των χριστιανικών δογμάτων. Αυτή η νέα, συνεχώς αναμορφούμενη, πραγματικότητα προσδιόρισε την ιδιαιτερότητα των πολιτιστικών ταυτοτήτων των βαλκανικών λαών. Ο χαρακτήρας και το επίπεδο επιρροής του Χριστιανισμού στις εν λόγω διαδικασίες καταδεικνύει τον διαπολιτισμικό, οικουμενικό και αγαπητικό χαρακτήρα της, δυσφημισμένης από τους δυτικούς, Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η προσπάθεια του παρόντος πονήματος επικεντρώθηκε στην διερεύνηση των προθέσεων της Ορθοδόξου Εκκλησίας έναντι στο θέατρο και στην προσωπιδοφορία. Η προσωπιδοφορία, ως αναπόσπαστο στοιχείο της θεατρικής επιτέλεσης στην αρχαία δραματουργία, υποβλήθηκε σε περιορισμούς από το χριστιανικό Βυζάντιο λόγω της σύνδεσής της με τον Παγανισμό, αλλά και εξαιτίας των επιδράσεων από τις διαμορφούμενες θέσεις της ορθόδοξης θεολογίας περί του «Προσώπου». Στα πλαίσια αυτά επιχειρήθηκε η ανάδειξη των στοιχείων πρόσληψης της αρχαίας δραματουργικής παραγωγής στην διαμόρφωση αισθητικών κριτηρίων στον κοινωνικό βίο (εθιμοτυπία, θεάματα), στην εκπαίδευση και στον εκκλησιαστικό βίο (λειτουργική ζωή, θρησκευτικό δράμα) υπό το καθεστώς της επενέργειας των προγενεστέρων ιστορικών θεσφάτων (Ρωμαϊκή παράδοση στην διασκέδαση, διωγμοί κ.λπ). Τέλος, επιχειρήθηκε η προσέγγιση της στάσης του κράτους και της Εκκλησίας στην ολότητά τους, και όχι στο πεδίο των ιδιαιτεροτήτων των περιοχών του κράτους ή και των επιμέρους στάσεων των Πατριαρχείων, οπότε και δεν αναδεικνύεται η συναφής πραγματικότητα του δυτικού ρωμαϊκού κράτους.
Appears in Collections:ΟΡΘ Διπλωματικές Εργασίες



This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.