Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36595
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΚούρτη , Ευαγγελία-
dc.contributor.authorΙωσηφίδη, Χαρίκλεια-
dc.date.accessioned2017-10-17T10:22:44Z-
dc.date.available2017-10-17T10:22:44Z-
dc.date.issued2017-09-22-
dc.identifier.urihttps://apothesis.eap.gr/handle/repo/36595-
dc.description.abstractΣτην παρούσα εργασία διερευνούμε πώς αναπαριστώνται οι έμφυλες και κοινωνικές διαστάσεις του σχολείου σε σύγχρονες ελληνικές ταινίες μυθοπλασίας. Στα πλαίσια της έρευνας αναλύσαμε 6 ταινίες (1 μεγάλου μήκους και 5 μικρού μήκους), το θέμα των οποίων σχετίζεται με το σχολείο και οι οποίες έχουν παραχθεί στο διάστημα 2002-2014. Τα ερωτήματα που θέσαμε ήταν: Ποιό από τα δύο φύλα παρουσιάζεται συχνότερα; Ποιά στερεότυπα των φύλων παρουσιάζονται; Πώς αναπαριστώνται οι σχέσεις των μαθητών/τριών(ίδιου ή διαφορετικού φύλου); Πώς οι εκπαιδευτικοί προσεγγίζουν τα δύο φύλα; Πώς αναπαριστώνται οι κοινωνικές διαφορές και πώς αναπαριστάνονται να τις αντιμετωπίζουν παιδιά και εκπαιδευτικοί; Αρχικά πραγματοποιήσαμε σκηνοθετική ανάλυση (χωρισμό σε σκηνές και πλάνα κι εντοπισμό στοιχείων της οπτικοακουστικής γλώσσας). Έπειτα προχωρήσαμε σε σημειωτική ανάλυση των νοημάτων που σχετίζονται με το φύλο και τις κοινωνικές διαφορές στο σχολείο, καθώς και σε θεματική ανάλυση. Ως προς το φύλο, διαπιστώσαμε ότι στις αναπαραστάσεις του σχολείου υπερισχύει ελαφρώς η ανδρική παρουσία κι ακόμα ότι εμφανίζονται στερεότυπα των φύλων, με λίγο μεγαλύτερη συχνότητα όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς. Επίσης, ότι οι εκπαιδευτικοί παριστάνονται να αλληλεπιδρούν περισσότερο με παιδιά του ίδιου με αυτούς φύλου. Ακόμα, ότι οι μαθητές του δημοτικού παριστάνονται να σχηματίζουν ομόφυλες παρέες, ενώ οι έφηβοι συχνότερα να συμμετέχουν σε μεικτές παρέες. Ως προς τις κοινωνικές διαφορές, βρέθηκε πως -με εξαίρεση μία ταινία που θίγει το θέμα της παρενόχλησης μαθητών από συμμαθητές τους- οι μαθητές/τριες δεν παριστάνονται να αντιμετωπίζουν αρνητικά την κοινωνική διαφορά. Τέλος, ότι όπου οι εκπαιδευτικοί και το σχολικό πλαίσιο απεικονίζονται ως αυστηρά και εθνοκεντρικά –τέτοια που να μη λαμβάνουν υπόψη τις κοινωνικές διαφορές των μαθητών(σχολεία Β’βάθμιας), οι μαθητές/τριες παρουσιάζονται να αντιδρούν στο σχολείο -συχνά βίαια. Αντίθετα, στις περιπτώσεις που οι εκπαιδευτικοί παρουσιάζονται να αντιμετωπίζουν την κοινωνική διαφορά με σεβασμό και υποστηρικτική διάθεση (σχολεία Α’βάθμιας), τα παιδιά απεικονίζονται να έχουν προθυμία για μάθηση και θετική σχέση με το σχολείο.el_GR
dc.format.mediumΗλεκτρονικό Αρχείο - Digital Fileel_GR
dc.language.isoΕλληνικά-elel_GR
dc.publisherΕλληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο / Hellenic Open Universityel_GR
dc.relationΑσκούνη, Ν. (2001). Εθνοκεντρισμός και πολυπολιτισμικότητα: η αναζήτηση ενός νέου προσανατολισμού της εκπαίδευσης. Στο Αλ.Ανδρούσου, Ν.Ασκούνη, Κ.Μάγος, & Σ.Χρηστίδου-Λιοναράκη (Επιμ.), Εκπαίδευση: πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες (Τόμ. Β) (σελ. 67-110). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.el_GR
dc.relationΔελβερούδηΕλ.-Αν., Αθανασάτου Γ.,& Κολοβός Ν. (2002). Ελληνικός κινηματογράφος. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.el_GR
dc.relationΔραγώνα, Θ. (2001). Κοινωνικές ταυτότητες/ετερότητες. Στο Θ. Δραγώνα, Ε. Σκούρτου, &Α. Φραγκουδάκη (Επιμ.), Εκπαίδευση: Πολιτισμικές διαφορές και κοινωνικές ανισότητες (τόμος Α) (σελ. 25-78). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.el_GR
dc.relationΦραγκουδάκη, Α. (2001). Η Κοινωνική Ανισότητα στην Εκπαίδευση. Στο Θ. Δραγώνα, Ε. Σκούρτου, & Α. Φραγκουδάκη (Επιμ.), Εκπαίδευση: Πολιτισμικές Διαφορές και Κοινωνικές Ανισότητες (Τόμ. Α) (σελ. 81- 165). Πάτρα: Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.el_GR
dc.subjectαναπαραστάσεις,el_GR
dc.subjectrepresentationsel_GR
dc.subjectσχολείοel_GR
dc.subjectschoolel_GR
dc.subjectσύγχρονος ελληνικός κινηματογράφοςel_GR
dc.subjectcontemporary Greek cinemael_GR
dc.subjectταινίεςel_GR
dc.subjectfilmsel_GR
dc.subjectεκπαιδευτικοίel_GR
dc.subjectteachersel_GR
dc.subjectμαθητέςel_GR
dc.subjectlearnersel_GR
dc.subjectσχέσεις συνομηλίκωνel_GR
dc.subjectinterrelations between peersel_GR
dc.subjectφύλοel_GR
dc.subjectgenderel_GR
dc.subjectκοινωνικές διαστάσειςel_GR
dc.subjectsocial dimentionsel_GR
dc.titleΑναπαραστάσεις των έμφυλων και κοινωνικών διαστάσεων του σχολείου σε σύγχρονες ελληνικές ταινίεςel_GR
dc.typeΔιπλωματική Εργασία / Thesisel_GR
dc.title.titlelatinRepresentations of gendered and social dimentions of school in contemporary greek moviesel_GR
dc.description.abstractlatinThis paper looks into how gendered and social dimensios of school are represented in contemporary greek fiction films. In the framework of the research, we analyzed 6 films with school related topic (1 feature film and 5 short films) of the years 2002-2014. The questions we asked were: Which of the two sexes is most often presented? Which gender stereotypes are presented? How is the relationship between students of the same or different gender represented? How do the teachers approach the two sexes? How are social differences represented? How are children and teachers depicted to deal with social differences? Initially, we made a film analysis (splitting into scenes and shots and identifying elements of the audio-visual language). Then we made a semiotic analysis of the concepts of gender and social differences in school. We also made a thematic analysis. Concerning gender, we have found that male representations predominate slightly in school representations and that gender stereotypes appear, slightly more often in the case of teachers. We also found that the teachers are depicted to interact more often with children of the same with them sex and that primary school students are presented to form homosexual groups, while adolescents are quiet often represented to participate in mixed groups. As far as social differences are concerned, we found that - with the exception of one film that raises the issue of student harassment in school- students are not presented to adress social differences in a negative way. Finally, we found that in cases that teachers and school contexts are portrayed as rigorous and ethnocentric - not taking into account the students’ social differences (cases of secondary schools), students are depicted to object to school - often violently. On the other hand, in cases that teachers are presented to address social differences with respect and in a supportive way (cases of primary schools), children are portrayed as willing to learn and as being positive towards school.el_GR
dc.bibliography.number21el_GR
dc.audienceΕπιστήμες της Αγωγής / ΕΚΠ60el_GR
dc.coverage.pages293el_GR
dc.coverage.references70el_GR
dc.coverage.appendixes2el_GR
dc.description.other0el_GR
dc.contributor.advisor1Πλεξουσάκη , Ευφροσύνη-
dc.contributor.advisor2Ανδρούσου, Αλεξάνδρα-
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ-ΙΩΣΗΦΙΔΗ.pdf
  Restricted Access
κείμενο, πίνακες που περιέχουν κείμενο1.71 MBUnknownView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.