Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36595
Title: Αναπαραστάσεις των έμφυλων και κοινωνικών διαστάσεων του σχολείου σε σύγχρονες ελληνικές ταινίες
Authors: Ιωσηφίδη, Χαρίκλεια
Advisor: Κούρτη , Ευαγγελία
Keywords: αναπαραστάσεις,;representations;σχολείο;school;σύγχρονος ελληνικός κινηματογράφος;contemporary Greek cinema;ταινίες;films;εκπαιδευτικοί;teachers;μαθητές;learners;σχέσεις συνομηλίκων;interrelations between peers;φύλο;gender;κοινωνικές διαστάσεις;social dimentions
Issue Date: 22-Sep-2017
Abstract: Στην παρούσα εργασία διερευνούμε πώς αναπαριστώνται οι έμφυλες και κοινωνικές διαστάσεις του σχολείου σε σύγχρονες ελληνικές ταινίες μυθοπλασίας. Στα πλαίσια της έρευνας αναλύσαμε 6 ταινίες (1 μεγάλου μήκους και 5 μικρού μήκους), το θέμα των οποίων σχετίζεται με το σχολείο και οι οποίες έχουν παραχθεί στο διάστημα 2002-2014. Τα ερωτήματα που θέσαμε ήταν: Ποιό από τα δύο φύλα παρουσιάζεται συχνότερα; Ποιά στερεότυπα των φύλων παρουσιάζονται; Πώς αναπαριστώνται οι σχέσεις των μαθητών/τριών(ίδιου ή διαφορετικού φύλου); Πώς οι εκπαιδευτικοί προσεγγίζουν τα δύο φύλα; Πώς αναπαριστώνται οι κοινωνικές διαφορές και πώς αναπαριστάνονται να τις αντιμετωπίζουν παιδιά και εκπαιδευτικοί; Αρχικά πραγματοποιήσαμε σκηνοθετική ανάλυση (χωρισμό σε σκηνές και πλάνα κι εντοπισμό στοιχείων της οπτικοακουστικής γλώσσας). Έπειτα προχωρήσαμε σε σημειωτική ανάλυση των νοημάτων που σχετίζονται με το φύλο και τις κοινωνικές διαφορές στο σχολείο, καθώς και σε θεματική ανάλυση. Ως προς το φύλο, διαπιστώσαμε ότι στις αναπαραστάσεις του σχολείου υπερισχύει ελαφρώς η ανδρική παρουσία κι ακόμα ότι εμφανίζονται στερεότυπα των φύλων, με λίγο μεγαλύτερη συχνότητα όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς. Επίσης, ότι οι εκπαιδευτικοί παριστάνονται να αλληλεπιδρούν περισσότερο με παιδιά του ίδιου με αυτούς φύλου. Ακόμα, ότι οι μαθητές του δημοτικού παριστάνονται να σχηματίζουν ομόφυλες παρέες, ενώ οι έφηβοι συχνότερα να συμμετέχουν σε μεικτές παρέες. Ως προς τις κοινωνικές διαφορές, βρέθηκε πως -με εξαίρεση μία ταινία που θίγει το θέμα της παρενόχλησης μαθητών από συμμαθητές τους- οι μαθητές/τριες δεν παριστάνονται να αντιμετωπίζουν αρνητικά την κοινωνική διαφορά. Τέλος, ότι όπου οι εκπαιδευτικοί και το σχολικό πλαίσιο απεικονίζονται ως αυστηρά και εθνοκεντρικά –τέτοια που να μη λαμβάνουν υπόψη τις κοινωνικές διαφορές των μαθητών(σχολεία Β’βάθμιας), οι μαθητές/τριες παρουσιάζονται να αντιδρούν στο σχολείο -συχνά βίαια. Αντίθετα, στις περιπτώσεις που οι εκπαιδευτικοί παρουσιάζονται να αντιμετωπίζουν την κοινωνική διαφορά με σεβασμό και υποστηρικτική διάθεση (σχολεία Α’βάθμιας), τα παιδιά απεικονίζονται να έχουν προθυμία για μάθηση και θετική σχέση με το σχολείο.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ-ΙΩΣΗΦΙΔΗ.pdfκείμενο, πίνακες που περιέχουν κείμενο1.71 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.