Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36583
Title: Η θεολογία του ενανθρωπισμού και των επίγειων πραγματικοτήτων στον Παναγιώτη Νέλλα
Authors: Γκουνέλας, Χρήστος
Advisor: Αγόρας , Κωνσταντίνος
Keywords: Παναγιώτης Νέλλας, Θεολογία του ενανθρωπισμού, Θεολογία των επίγειων πραγματικοτήτων, Ιστορία, Έσχατα, Ορθόδοξη ανθρωπολογία.;Panayiotis Nellas, Theology of incarnationism, Earthly realities, History, End of times, Orthodox anthropology.
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Στην παρούσα εργασία μάς απασχόλησε η σχέση Θεολογίας και Κόσμου, Ιστορίας και Εσχάτων, μέσα από πρίσμα της θεολογίας του ενανθρωπισμού και των επίγειων πραγματικοτήτων στον Παναγιώτη Νέλλα. Βάση και τρόπο, ασφαλώς, όλης της ανάπτυξης ενός διαλόγου της Ιστορίας με τα Έσχατα, αποτελεί η σάρκωση του Χριστού: η ένωση των δύο φύσεων (θεϊκής και ανθρώπινης) «ασύγχυτα» και «αδιαίρετα» στο ένα ιστορικό Πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Αμέσως μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τις τραγικές συνέπειές του, η Δυτική θεολογία προσπάθησε εναγώνια να επαναπροσδιορίσει τη σχέση της Θεολογίας με τον Κόσμο. Η ισορρόπηση της Θεολογίας ανάμεσα στα Έσχατα και την Ιστορία, αποδείχτηκε δύσκολη, όχι μόνο στη θεωρία, αλλά περισσότερο στην πράξη. Ο εγκλωβισμός στην Ιστορία (εκκοσμίκευση) ή αντίθετα στα Έσχατα (απόκοσμο) είναι πάντα υπαρκτοί κίνδυνοι, ως οντολογικοί ύφαλοι και σκόπελοι, στο ταξίδι του καραβιού της Εκκλησίας μέσα στο πέλαγος της ιστορίας. Η θεολογία του ενανθρωπισμού υπήρξε η θεολογική τάση, η οποία ήταν εγγύτερα στην πρόσληψη του ανθρώπου και της ιστορίας του στο «εδώ και τώρα». Ενώ, η κατ’ επέκταση ανάπτυξη της θεολογίας των επίγειων πραγματικοτήτων, φιλοδοξούσε να μην αφήσει κανένα έργο του ανθρώπου έξω από τη θεία Χάρη και την ένωση με τον Δημιουργό. Ο Παναγιώτης Νέλλας αφουγκραζόμενος, αφενός μεν το αίτημα της θεολογίας της εποχής του για επανασύνδεση με την πατερική θεολογία, αφετέρου δε την αγωνία του σύγχρονου ανθρώπου για τη ζωή και το νόημά της, αναπτύσσει με τόλμη μια θεολογία του ενανθρωπισμού και των επίγειων πραγματικοτήτων. Θεμέλιο αυτής της θεολογίας, για τον Παναγιώτη Νέλλα, αποτέλεσε, τόσο η καταγεγραμμένη διαχρονική εμπειρία των Πατέρων της Εκκλησίας, όσο και οι αναζητήσεις - και τα αποτελέσματα - όχι μόνο της σύγχρονης θεολογίας, αλλά και των άλλων επιστημών και συνολικά του πολιτισμού της εποχής του. Η θεολογία του ενανθρωπισμού εκκινεί στον Παναγιώτη Νέλλα από την «κατ’ εικόνα» δημιουργία του ανθρώπου από τον Θεό. Ο άνθρωπος είναι πλασμένος «κατ’ εικόνα» της Εικόνας του Θεού, δηλαδή του σαρκωμένου Λόγου, δια του οποίου δημιουργήθηκε, από τον οποίο έλκεται και στον οποίο τείνει. Ο σαρκωμένος Λόγος είναι ο ολοκληρωμένος, ο αληθινός άνθρωπος. Εν συνεχεία, ο Παναγιώτης Νέλλας δια της ήδη εκφρασμένης πατερικής θεολογίας για τους δερμάτινους χιτώνες (με τους οποίους έντυσε ο Θεός τον πρωτόπλαστο άνθρωπο μετά την πτώση και οι οποίοι απηχούν την παχυμμένη σωματότητα και συνολικά τον πολιτισμό του ανθρώπου) προσεγγίζει τον κόσμο, την ιστορία και ασφαλώς τον άνθρωπο, με σκοπό την εν Χριστώ μεταμόρφωσή του. Οι δερμάτινοι χιτώνες, αν και θυμίζουν στον άνθρωπο την πτώση, δόθηκαν από τον Θεό ως μέσο ένωσης με τον Ίδιο, την Πηγή της όντως Ζωής. Ο Χριστός εισέρχεται εντός της ανθρώπινης ιστορίας (ως ιστορικό πρόσωπο και στη συνέχεια μυστηριακά εντός της Εκκλησίας), για να ανακαινίσει οντολογικά όχι μόνο την κτίση και τον άνθρωπο, αλλά και όλα τα έργα των χειρών του, ως προέκταση της σωματότητός του και της ελεύθερης πνοής του Αγίου Πνεύματος.
Appears in Collections:ΟΡΘ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Χρήστος Γκουνέλας, Η θεολογία του ενανθρωπισμού και των επίγειων πραγματικοτήτων στον Παναγιώτη Νέλλα.pdfΧρήστος Γκουνέλας, "Η θεολογία του ενανθρωπισμού και των επίγειων πραγματικοτήτων στον Παναγιώτη Νέλλα"1.29 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.