Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36553
Title: Κριτική Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες
Authors: Βεζονιαράκης, Αλέξης
Advisor: Κατσιαμπούρα, Γιάννα
Keywords: κριτική εκπαίδευση;φυσικές επιστήμες;φυσική;Freire;κριτική παιδαγωγική;εκπαίδευση
Issue Date: 1-Oct-2017
Abstract: Πολλοί μαθητές αμφισβητούν τη χρησιμότητα αυτών που διδάσκονται. Όμως αυτά που διδάσκονται αποτελούν πολιτισμική κληρονομιά του ανθρώπου. Πού έγκειται η αντίφαση; Είναι ουδέτερη η παιδεία; Ετοιμάζει ανθρώπους που θα μπορούν να λειτουργήσουν στο σήμερα και δικό τους χθες ή προετοιμάζει ανθρώπους για το αύριο και δικό τους πραγματικό σήμερα; Έχει συνοχή το αντικείμενο διδασκαλίας με την πράξη; Είναι πράγματι η σημερινή παιδεία αυτό το οποίο θέλουμε για τις νέες γενιές; Τέτοιες κι άλλες ερωτήσεις αναμένουν να μας απασχολήσουν μέσω των προβληματισμών της Κριτικής Παιδαγωγικής και της φύσης της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών. Στην εργασία που ακολουθεί θα προσπαθήσουμε να προβληματιστούμε για το τι μπορεί κανείς να μάθει από τις φυσικές επιστήμες, θα αναρωτηθούμε ποιος είναι ο στόχος και ποια η θέση του ανθρώπου στην κοινωνία και θα τολμήσουμε να τοποθετήσουμε την παιδεία ξανά έξω από τα στεγανά που λέγεται σχολείο και απλή μεταφορά γνώσης. Θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε κατευθείαν με την έβδομη παράγραφο, όμως θα είχαμε χάσει από τη συνοχή που περιγράψαμε. Όπως δε μπορείς να διδάσκεις φυσική ξεκινώντας από απαντήσεις, έτσι δε μπορείς να απευθυνθείς σε ένα ιστορικό ον χωρίς μια ματιά στην ιστορική αναδρομή, στις ιδέες και τις ανάγκες της Κριτικής Εκπαίδευσης. Έτσι, στο πρώτο κεφάλαιο ξεκινώντας από το Σωκράτη φτάνουμε στην ανάγκη και τα χαρακτηριστικά της Κριτικής Εκπαίδευσης. Το επόμενο κεφάλαιο είναι μια ματιά στις ιδέες της κριτικής παιδαγωγικής και τις ανάγκες οι οποίες τη γέννησαν. Το κεφάλαιο αυτό είναι ολόκληρο ένας προβληματισμός. Αν και δε γίνεται προσπάθεια ονομάτισης των εννοιών, βασανιζόμαστε με τα ερωτήματα της κριτικής παιδαγωγικής, στοχοθετούμε με την ανάγκη του γραμματισμού και λυτρωνόμαστε με την ουσία του δρόμου απελευθέρωσης που προτείνει ο Freire, εισηγητής της Κριτικής Παιδαγωγικής. Ακολουθεί η απαραίτητη προσέγγιση των φυσικών επιστημών. Η επιστημονική σκέψη είναι αυτή η οποία έκανε την ανθρωπότητα να κάνει άλματα τα τελευταία 150 χρόνια. Τι είναι όμως επιστήμη; Τύποι; Θεωρήματα; Είναι “η απάντηση στο τέλος του βιβλίου”; Η επιστήμη είναι κάτι που ζει ξεχωριστά από την κοινωνία; Πώς ξεκίνησαν ο Γαλιλαίος ή ο Ερατοσθένης να απορούν; Έλυναν πολλές ασκήσεις; Κλείνουμε το κεφάλαιο αυτό με την τωρινή κατάσταση στην Ελλάδα με ό,τι αντιφάσεις μπορεί να περιέχει. Στο προτελευταίο κεφάλαιο ακολουθεί η σύνθεση. Όταν οι φυσικές επιστήμες ρωτούν πάντα το “γιατί” κι όταν μια κριτική παιδεία δεν διδάσκει με βάση την αυθεντία, αλλά καλλιεργεί το “γιατί”... πώς η ανθρώπινη νόηση που σέβεται τον κάθε άνθρωπο από όπου κι αν προέρχεται το έχει παραλείψει τελείως; Θα τελειώσουμε με μια προσπάθεια εφαρμογής των σκέψεων και ιδεών που θα έχουμε ήδη διατυπώσει. Θα προτείνουμε θεματικές και θα βιώσουμε ένα μη αλλοτριωμένο παράδειγμα. Όμως το ταξίδι δε φτάνει στο τέλος. Αντιθέτως ελπίζει η παρούσα μελέτη να γίνει έναυσμα για την αρχή του πραγματικού ταξιδιού.
Appears in Collections:ΚΦΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική apothesis.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής332.31 kBUnknownView/Open
εξώφυλλο.pdfΕξώφυλλο - Πρώτη σελίδα39.58 kBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.