Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36531
Title: Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα Α΄ Λυκείου (2011 κ.εξ.)∙ διερεύνηση: α) του τρόπου αναπλαισίωσής του από τις/τους φιλολόγους, β) της συμβολής του στις μετατοπίσεις γλωσσοδιδακτικών λόγων και στην ανακατασκευή καθηγητικών ταυτοτήτων.
Authors: Καναβούρα, Μαρία
Advisor: Ντίνας, Κωνσταντίντος
Keywords: κριτικός γραμματισμός/citical literacy;Πρόγραμμα Σπουδών Α΄Λυκείου/curriculum first grade Lyceum;εκπαιδευτική αλλαγή/educational change;αναπλαισίωση/recontextualisation;γλωσσοδιδακτικοί λόγοι/language teaching discourses;ταυτότητες/identities
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Από το σχολικό έτος 2011-2012 ισχύει για τη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής Γλώσσας της Α΄ Λυκείου ένα νέο Πρόγραμμα Σπουδών, το οποίο αντλεί από τον λόγο του κριτικού γραμματισμού και στοχεύει στην αναμόρφωση του γλωσσικού μαθήματος προς την κατεύθυνση μιας πιο δημοκρατικής παιδείας, η οποία παράλληλα να ανταποκρίνεται στις πολλαπλές σύγχρονες προκλήσεις. Με δεδομένο ότι καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία κάθε μεταρρυθμιστικής προσπάθειας είναι οι εκπαιδευτικοί που καλούνται να την υλοποιήσουν, η παρούσα εργασία έθεσε ως στόχο να διερευνήσει τον τρόπο αναπλαισίωσης του νέου Προγράμματος Σπουδών από τις/τους φιλολόγους και παράλληλα να ανιχνεύσει το είδος των μετατοπίσεων που προκάλεσε η εισαγωγή του στους γλωσσοδιδακτικούς λόγους απ’ τους οποίους αυτές/οί αντλούν καθώς και την έκταση των αντίστοιχων ταυτοτικών ανακατασκευών. Αξιοποίησα για την ανάλυση εννοιολογικά εργαλεία της Κριτικής Ανάλυσης Λόγου, με κεντρικές τις έννοιες ‘λόγοι’ και ‘ταυτότητες’, γιατί μ’ αυτή την προσέγγιση συνεξετάζεται ο ρόλος της ατομικής πρωτοβουλίας με τον ρόλο πολυεπίπεδων παράγοντων και ανταγωνιστικών δυνάμεων που διαμορφώνουν την εκπαιδευτική και γλωσσοδιδακτική πραγματικότητα και έτσι καταδεικνύεται το μέγεθος της πρόκλησης που συνιστά η προσπάθεια ανακατασκευής της. Ως μεθοδολογικό εργαλείο χρησιμοποίησα ημιδομημένες συνεντεύξεις δεκατριών φιλολόγων από πέντε λύκεια του νομού Πιερίας. Από την ανάλυση προκύπτει ότι ο λόγος του κριτικού γραμματισμού αφομοιώθηκε από τον ισχύοντα λόγο, με αποτέλεσμα να μην καταφέρει να αποδυναμώσει τα κυρίαρχα στοιχεία του παραδοσιακού λόγου σε επίπεδο γραμματισμών• παράλληλα όμως το νέο Πρόγραμμα κατάφερε να ενισχύσει επιμέρους στοιχεία της προοδευτικής παιδαγωγικής και να κινητοποιήσει έστω και περιορισμένες ταυτοτικές ανακατασκευές σε επίπεδο διδακτικών πρακτικών. Τα συμπεράσματα μπορούν να λειτουργήσουν ως δείκτες για την εστίαση αλλά και το εύρος που πρέπει να έχουν οι μεταρρυθμιστικές παρεμβάσεις, για να επιφέρουν ουσιαστικές αλλαγές.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΚΑΝΑΒΟΥΡΑ ΜΑΡΙΑ, 87771- ΔΕ- ΕΚΠ61.pdfΔιπλωματική Εργασία, Καναβούρα Μαρία1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.