Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36529
Title: Οπτικός γραμματισμός: Απόψεις εκπαιδευτικών για τον ρόλο των εικόνων στα σχολικά εγχειρίδια της ιστορίας Γ΄ γυμνασίου
Authors: Μιχαηλίδης, Δημήτριος
Advisor: Κολοκυθά, Μαγδαληνή
Keywords: οπτικός γραμματισμός;visual literacy;πολυτροπικότητα;multimodality;εικόνα;image;σχολικά βιβλία ιστορίας;school books of history
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Η παρούσα έρευνα εστιάζει στον ρόλο των εικόνων στα σχολικά εγχειρίδια της ιστορίας της Γ΄ γυμνασίου και τη συμβολή τους στην ανάπτυξη του οπτικού γραμματισμού των μαθητών. Συγκεκριμένα η έρευνα επιχειρεί να καταγράψει τις απόψεις των καθηγητών που διδάσκουν το μάθημα σχετικά με τον ρόλο της εικονογράφησης. Με βάση το θεωρητικό πλαίσιο των Kress & Van Leeuwen (2010) ο ορισμός του οπτικού γραμματισμού που υιοθετείται για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας αφορά την ικανότητα θέασης, κριτικής επεξεργασίας και δημιουργίας οπτικού υλικού. Η έρευνα διεξήχθη κατά το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 και το δείγμα αποτέλεσαν 110 καθηγητές που διδάσκουν ή έχουν διδάξει την ιστορία της Γ΄ γυμνασίου από το 2011 έως το 2017 σε νομούς της Βόρειας Ελλάδας. Η μεθοδολογική προσέγγιση της έρευνας είναι ποσοτική. Το ερευνητικό εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε είναι το ερωτηματολόγιο, το οποίο δημιουργήθηκε μετά από μελέτη της συναφούς βιβλιογραφίας και σε αντιστοιχία με τα ερευνητικά ερωτήματα της παρούσας έρευνας. Τα ερευνητικά ερωτήματα που επιχειρεί να απαντήσει η έρευνα αφορούν την εξοικείωση των εκπαιδευτικών με την έννοια του οπτικού γραμματισμού, τις απόψεις τους για τον ρόλο της εικονογράφησης, του αναλυτικού προγράμματος σπουδών και των σχολικών εγχειριδίων στην ανάπτυξη του οπτικού γραμματισμού και την αξιοποίηση του οπτικού υλικού στη διδασκαλία. Τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι υπάρχει ανάγκη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στον οπτικό γραμματισμό. Επίσης διαπιστώνεται ότι οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν αρνητικά τον ρόλο του αναλυτικού προγράμματος σπουδών και του βιβλίου του καθηγητή στην καθοδήγηση που προσφέρουν στην ανάπτυξη του οπτικού γραμματισμού. Τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην αξιοποίηση των εικόνων σχετίζονται με τον όγκο της διδακτέας ύλης και την έλλειψη επαρκούς διδακτικού χρόνου. Τέλος διαπιστώνεται ότι οι εικόνες δε συνδέονται με το κομμάτι της αξιολόγησης των μαθητών καθώς δεν περιλαμβάνονται σε ασκήσεις και δραστηριότητες του σχολικού βιβλίου.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΔΕ.pdfπλήρης Διπλωματική Εργασία2.04 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.