Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36521
Title: Διερεύνηση της σχέσης φύλου και στάσεων των μαθητών της Γ΄ Γυμνασίου απέναντι στη Φυσική
Authors: ΑΝΤΩΝΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΗΛ
Advisor: Κατσης , Αθανάσιος
Keywords: φύλο , ενδιαφέρον για τη Φυσική, δυσκολία Φυσικής, επίδοση στη Φυσική, φυλετικά στερεότυπα, σχολικό εργαστήριο Φυσικής
Issue Date: 28-Sep-2017
Abstract: Οι Φυσικές Επιστήμες (Φ.Ε.) είναι ένας βασικός τομέας της επιστημονικής γνώσης και ταυτόχρονα ένα πεδίο απασχόλησης πολλών ανθρώπων. Παρατηρείται μία υποαντιπροσώπευση των γυναικών στις περισσότερες περιοχές των Φ.Ε. παγκόσμια και ειδικότερα στη Φυσική .To ίδιο φαινόμενο ισχύει και στην Ελλάδα. Αυτή η υποαντιπροσώπευση ξεκινά από τα μαθητικά χρόνια και έχει ως κύρια αιτία τις στάσεις των μαθητών απέναντι σε αυτή και ειδικότερα των κοριτσιών. H μελέτη της σχέσης φύλου και στάσεων των μαθητών απέναντι στις Φυσικές Επιστήμες και ειδικότερα στη Φυσική έχει αρχίσει από τη δεκαετία του 1970. Εδώ και σαράντα χρόνια οι περισσότερες διεθνείς μελέτες δείχνουν ότι τα κορίτσια έχουν αρνητική στάση απέναντι στη Φυσική. Ενδιαφέρονται λιγότερο γι΄αυτή σε σχέση με τα αγόρια, τη θεωρούν δύσκολη ακόμα και αν έχουν καλή βαθμολογία σε αυτή, δεν επιθυμούν να την επιλέξουν ως μάθημα επιλογής στο Λύκειο και δεν θέλουν να ασχοληθούν με αυτή ως το μελλοντικό επάγγελμα τους. Σε αρκετές έρευνες έχει εξαχθεί το συμπέρασμα ότι η Φυσική είναι «αντρική» υπόθεση. Τα ίδια ισχύουν και στην Ελλάδα. Λιγότερα κορίτσια επιλέγουν θετική κατεύθυνση σε σχέση με τα αγόρια. Τα περισσότερα επιλέγουν τη θεωρητική κατεύθυνση. Η στάση αυτή των κοριτσιών οφείλεται σε διάφορους λόγους. Οι κυριότεροι λόγοι είναι ότι αρκετά κορίτσια δεν συνδέουν τη Φυσική με τη προσωπική τους ζωή, τα μαθήματα αποτυγχάνουν να κινήσουν το ενδιαφέρον τους, η άποψη των κοριτσιών για τους επιστήμονες είναι αρνητική μια και έχουν ελάχιστα θετικά θηλυκά πρότυπα , ο ρόλος της γυναίκας στη κοινωνία. Επιπρόσθετο στοιχείο για το ρόλο της γυναίκας στη κοινωνία είναι το ότι οι εμπειρίες σχετικά με τη Φυσική δεν είναι ίδιες για τα αγόρια και τα κορίτσια όταν είναι παιδιά ή έφηβοι. Με βάση αυτά τα δεδομένα και την έλλειψη ii σχετικών ερευνών στην Ελλάδα προέκυψε η ανάγκη διερεύνησης της σχέση φύλου και στάσεων των μαθητών και μαθητριών απέναντι στη Φυσική. Η παρούσα έρευνα λοιπόν διερευνά ακριβώς αυτό. Στο πλαίσιο της έρευνας συντάχθηκε ένα ερωτηματολόγιο με 30 κλειστές ερωτήσεις . Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν 144 μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου (72 αγόρια και 72 κορίτσια) οι οποίοι κλήθηκαν να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο. Οι μαθητές και μαθήτριες φοιτούν σε 3 Γυμνάσια στις Αχαρνές Ανατολικής Αττικής. Από την ανάλυση των απαντήσεων προέκυψε ότι δεν υπάρχει διαφοροποίηση φύλου σε σχέση με το ενδιαφέρον για τη Φυσική. Και τα αγόρια και τα κορίτσια θεωρούν τη Φυσική δύσκολο μάθημα. Τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις στη Φυσική σε σχέση με τα αγόρια. Τα κορίτσια είναι πιο αρνητικά διακείμενα στη μελλοντική συμμετοχή στη Φυσική είτε αυτή αφορά επιλογή μαθήματος στο Λύκειο είτε ακόμα και τη καριέρα σε αυτή. Δεν υπάρχουν φυλετικά στερεότυπα και τα αγόρια και τα κορίτσια πιστεύουν ότι η Φυσική δεν είναι «αντρική» υπόθεση. Σημαντικό στοιχείο της έρευνας είναι ότι και τα δύο φύλα θεωρούν ότι το μάθημα της Φυσικής όταν γίνεται στο σχολικό εργαστήριο είναι ενδιαφέρον. Αυτό το στοιχείο πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη στο αναλυτικό πρόγραμμα και στο τρόπο διδασκαλίας στην Ελλάδα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική Εργασία-Αντωνογιαννάκης.pdfΔιπλωματική εργασία1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.