Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36504
Title: Εναλλακτικές Ιδέες μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου για τον 3ο Νόμο του Νεύτωνα
Authors: ΠΑΝΤΟΥ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ
Advisor: ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ, ΔΗΜΗΤΡHΣ
Keywords: εναλλακτικές ιδέες - alternative ideas;μαθητές - students;εμπειρική έρευνα - empirical research;3ος Νόμος του Νεύτωνα - 3rd Law of Newton;εννοιολογική αλλαγή - conceptual change;επιστημονική αλήθεια - scientific truth
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Σκοπός της παρούσας Διπλωματικής Εργασίας είναι η ανίχνευση και η ανάδειξη των εναλλακτικών ιδεών των μαθητών σχετικά με τον 3ο Νόμο του Νεύτωνα. Θα γίνει γνωριμία με ιδιαίτερα ανθεκτικές και συχνά ανυποχώρητες παρανοήσεις και «διαισθητικές» αντιλήψεις και θα επιχειρηθεί η κατανόηση των αιτιών και μηχανισμών δημιουργίας τους. Θα παρατηρήσουμε τις αλλαγές που ενδεχομένως σημειώνονται στις απόψεις των μαθητών σε διαφορετικές εκπαιδευτικές βαθμίδες (Γυμνάσιο – Λύκειο) και σε κάθε περίπτωση θα διαπιστώσουμε πόσο διαφορετική είναι η πραγματικότητα των μαθητών από την κοινά αποδεκτή επιστημονική αλήθεια. Για τον σκοπό αυτό, θα γίνει εμπειρική έρευνα που συνίσταται από τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων και εν συνεχεία από τη στατιστική επεξεργασία των δεδομένων. Τα ερωτηματολόγια που περιλαμβάνουν ερωτήσεις ανοικτού και κλειστού τύπου, θα απαντηθούν από μαθητές της Β΄ γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου σε σχολεία του Νομού Αιτωλοακαρνανίας, αφού θα έχει προηγηθεί η διδασκαλία του συγκεκριμένου νόμου του Νεύτωνα. Από τα αποτελέσματα της έρευνάς μας διαπιστώνουμε ότι οι μαθητές, σε ένα αρκετά υπολογίσιμο ποσοστό, πιστεύουν στην εμφάνιση δυνάμεων μεμονωμένα και όχι απαραίτητα κατά ζεύγη, στην ιδέα της κυριαρχίας, με την έννοια ότι τα βαρύτερα ή γρηγορότερα σώματα ασκούν μεγαλύτερες δυνάμεις από τα ελαφρύτερα ή βραδύτερα, στην μη δυνατότητα άσκησης δύναμης από άψυχα αντικείμενα, στην μη ύπαρξη αλληλεπίδρασης μεταξύ σωμάτων διαφορετικής φυσικής κατάστασης καθώς και στην πιθανότητα χρονικής καθυστέρησης στην εμφάνιση των δύο δυνάμεων δράσης – αντίδρασης, σε κάποιες περιπτώσεις. Πολλοί μαθητές επίσης, όπως θα φανεί στα αποτελέσματα της έρευνάς μας, έχουν την πεποίθηση πως δράση και αντίδραση ασκούνται στο ίδιο σώμα και μάλιστα προχωρούν και στον υπολογισμό συνισταμένης των δύο δυνάμεων, αναμενόμενα μηδενικής, αφού, όπως το δικαιολογούν, δράση και αντίδραση έχουν ίσα μέτρα αλλά αντίθετη κατεύθυνση. Έτσι, αποδίδουν συχνά την ισορροπία στον 3ο Νόμο και γενικά παρατηρείται μια αδυναμία διάκρισης των δυνάμεων που υπεισέρχονται στον κάθε έναν από τους δύο νόμους (1ο και 3ο). Σε όλα αυτά προστίθενται και προβλήματα φορμαλιστικού τύπου με αδυναμίες σε ό,τι έχει να κάνει με τη σχηματική απεικόνιση των δυνάμεων (εύρεση σημείου εφαρμογής και κατεύθυνσης). Με βάση τις διαπιστώσεις μας, θα εκφράσουμε απόψεις για το υποστηρικτικό πλαίσιο που μπορεί να διαμορφωθεί, με σκοπό την εννοιολογική αλλαγή και την προσπάθεια μετάβασης του μαθητή από τις προϋπάρχουσες ιδέες και πεποιθήσεις του στην αποδεκτή επιστημονική αλήθεια.
Appears in Collections:ΚΦΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.pdfΚυρίως σώμα Διπλωματικής1.57 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.