Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36412
Title: Μοντέλα, είδη και πρακτικές Γραμματισμού στο μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο
Authors: Αστερίου, Χρυσούλα
Advisor: Χριστοφίδου, Αναστασία
Keywords: Γραμματισμοί (λειτουργικός, πολιτιστικός, κριτικός), πρακτικές γραμματισμού, γλωσσική επίγνωση και κριτική γλωσσική επίγνωση, εθνική ταυτότητα, κριτική ανάλυση λόγου;Literacies (functional, cultural, critical), literacy practices, language awareness and critical language awareness, national identity, critical discourse analysis
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Στην παρούσα εργασία ασχοληθήκαμε με το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο. Το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας έχει μία ιδιαίτερα συμβολική και ουσιαστική θέση στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, γεγονός που αποδεικνύεται από τις έντονες αντιπαραθέσεις που προκαλεί κάθε προσπάθεια για αναθεώρηση και αλλαγή του μαθήματος, τόσο στους φιλολογικούς-γλωσσολογικούς και εκπαιδευτικούς κύκλους, αλλά και, μέσω των ΜΜΕ και των κοινωνικών δικτύων, σε όλη την κοινωνία. Χρησιμοποιώντας ως μεθοδολογική προσέγγιση την Ανάλυση Λόγου και την Κριτική Ανάλυση Λόγου του Fairclough προσπαθήσαμε να διερευνήσουμε κυρίως τα Προγράμματα Σπουδών, λόγω του καθοριστικού τους ρόλου στην εκπαιδευτική διαδικασία, και κάποιες από τις δραστηριότητες (ασκήσεις) που προτείνονται σε αυτά και στα σχολικά εγχειρίδια να δοθούν στους μαθητές, προκειμένου να αναδείξουμε τους γραμματισμούς που υιοθετούνται με σαφή ή υπόρρητο τρόπο στα συγκεκριμένα «κείμενα», καθώς και το ιδεολογικό υπόβαθρο και τις γλωσσοδιδακτικές αντιλήψεις που διέπουν την υιοθέτηση συγκεκριμένων πρακτικών γραμματισμού. Τα αποτελέσματα της διερεύνησής μας έδειξαν ότι στο μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας υιοθετείται το αυτόνομο μοντέλο γραμματισμού και ότι ο αρχικός στόχος της επαναφοράς του μαθήματος στο Γυμνάσιο το 1992, δηλαδή η βελτίωση της χρήσης της νέας ελληνικής (στόχος που εμπίπτει στο πλαίσιο του λειτουργικού κυρίως γραμματισμού), δεν φαίνεται να υλοποιείται. Η διδασκαλία του μαθήματος αποδεικνύεται κατεξοχήν θέμα πολιτιστικού γραμματισμού, εφόσον η αρχαία γλώσσα «διδάσκεται» εν τέλει διαποτισμένη από γλωσσικές και ιδεολογικές προκαταλήψεις, προκειμένου να πιστοποιήσει τη σύνδεσή μας με το αρχαίο «ένδοξο» παρελθόν και έτσι να ενισχυθεί μια συγκεκριμένη εκδοχή της εθνικής μας ταυτότητας, αυτής που αντλεί αναγνώριση και κύρος τόσο στο εσωτερικό όσο και το εξωτερικό από την κλασική αρχαιότητα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.