Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36405
Title: Η Χριστιανική Απολογία του Αθανασίου Παρίου, ως κριτική θεώρηση του Διαφωτισμού από την Ορθόδοξη Θεολογία
Authors: Ζαννή, Ανθή
Advisor: Καπρούλιας, Απόστολος
Keywords: Διαφωτισμός;Φιλοκαλική Αναγέννηση;Ελευθερία;Ισότητα;Θύραθεν γνώση- Άνωθεν σοφία
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Τον 18ο αιώνα, κατά τον οποίο ο Α. Πάριος συνέγραψε το έργο του Απολογία Χριστιανική, ο Ελληνισμός ευρίσκετο σε εμφανώς μειονεκτική θέση έναντι της «πεφωτισμένης» Ευρώπης. Η υποδούλωση στους Οθωμανούς είχε εξουθενώσει τόσο οικονομικά όσο και πολιτισμικά τους Έλληνες, αποκόπτοντάς τους από οιοδήποτε πολιτισμικό, επιστημονικό και τεχνολογικό επίτευγμα του ελεύθερου κόσμου. Έπειτα από την συνθήκη του Κιουτσούκ-Καϊναρτζή (1774), τα ιστορικά δεδομένα αντιστρέ-φονται προς όφελος των υποδούλων, δημιουργώντας, παράλληλα, ευνοϊκές προϋποθέσεις για μία εθνική παλιγγενεσία. Ιδιαίτερα τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα, λόγω και των συνεχών συναλλαγών τους με την Δύση, δύναντο να «μετέχουν» στην αλματώδη τεχνολογική ανάπτυ-ξη και στην πολιτισμική εξέλιξη του δυτικού κόσμου. Επιπλέον, η γνώση των δυτικών γλωσ-σών, κυρίως της γαλλικής και, κατά δεύτερο λόγο, της ιταλικής, καθώς και οι μεταφράσεις των έργων των Ευρωπαίων συγγραφέων, συνέβαλαν, ώστε το πνεύμα του Διαφωτισμού να μεταφερθεί ραγδαία στα ευρύτερα κοινωνικά στρώματα του Ελληνισμού. Ωστόσο, τα επιστημονικά επιτεύγματα και οι νεωτεριστικές αντιλήψεις της Ευρώπης υπερε-κτιμήθηκαν από τους πνευματικούς ταγούς του Γένους, με αποτέλεσμα, στην προσπάθειά τους να μεταλαμπαδεύσουν στον ελλαδικό χώρο το δυτικό πνεύμα να υποτιμήσουν και να απεμπολήσουν τη Ρωμαίικη πνευματική παράδοση τους. Έτσι, οι ριζοσπαστικές τάσεις τού Διαφωτισμού - γέννημα ουσιαστικά των δυτικών προβλη-ματισμών και των αναζητήσεων- δεν κατάφεραν να ενσωματωθούν ομαλά στην ανατολική παράδοση και νοοτροπία. Και ως τέτοιες, μάλιστα, μετεμφυτεύθηκαν αυτούσιες στην ελληνι-κή κοινωνία. Ως εκ τούτου, εμφανίστηκαν αντιγνωμίες και δημιουργήθηκαν εντάσεις πρωτί-στως στους κόλπους της Εκκλησίας και, συνακόλουθα στον χώρο των Ελλήνων διανοουμέ-νων. Η διαμάχη μεταξύ των «συντηρητικών» και των «προοδευτικών» αφορά πλέον στην α-ντιπαράθεση δύο διαφορετικών πολιτικών οραμάτων και, εμφανώς, εκφράζεται στην διένεξη των Α. Κοραή και Α. Παρίου. Ο ιδεολογικός διχασμός, ο οποίος εκυοφορείτο στο Γένος καθ’ όλη την διάρκεια του 18ου αιώνα «σφράγισε» την Επανάσταση και προσδιόρισε, εν πολλοίς, την πολιτισμική και την πο-λιτιστική φυσιογνωμία τού νεότερου ελληνικού κράτους. Η Απολογία Χριστιανική, στην οποία κυρίως εστιάζει η παρούσα εργασία αντιπροτάσσει στα «ιδεολογήματα» του Διαφωτισμού τον Πατερικό λόγο και το Πατερικό παράδειγμα. Οι δια-κηρύξεις περί της ισότητας και της ελευθερίας που εξαγγέλλουν οι επαναστάτες κρίνονται ως απατηλές, ενώ η πραγματική ισότητα απαντάται στην πρώτη Εκκλησία και στα μοναστικά κοι-νόβια της Ορθοδοξίας. Αντιθέτως, η ελευθερία και η ισότητα που προτείνουν οι «νέοι δημο-κρατικοί» είναι ψευδεπίγραφη την στιγμή, μάλιστα, που οι ίδιοι διαμορφώνουν μία νέα «τυ-ραννία» εναντίον εκείνων που διαφωνούν με τις ιδέες τους.
Appears in Collections:ΟΡΘ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΜΔΕ Ζαννή Ανθή.pdfΔιπλωματική εργασία Ζαννή Ανθής994.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.