Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36335
Title: Το Θέατρο ως πολιτισμικό και κοινωνικό φαινόμενο. Η εξέλιξη του Θεάτρου στα Γιαννιτσά από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια μέχρι σήμερα.
Authors: Δεμιρτζόγλου, Βασίλειος
Advisor: Τζαναβάρα, Αντωνία
Keywords: Πολιτισμός - Culture;Πολιτιστική πολιτική - Cultural policy;Τοπική αυτοδιοίκηση - Local government;Πολιτιστικές δράσεις - Cultural activities;Θέατρο και πολιτισμός - Theater and culture;Θέατρο και κοινωνία _ Theater and society;Θέατρο και μνήμη - Theater and memory.;Θέατρο στη μεταπολεμική Ελλάδα - Theater in postwar Greece;Το θέατρο στα Γιαννιτσά - Drama in Giannitsa
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Το θέατρο στα Γιαννιτσά την περίοδο 1950-2016 αποτέλεσε ένα ζωντανό πολιτιστικό φαινόμενο, συνδεδεμένο με το οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο της εκάστοτε εποχής, το οποίο εκφράστηκε μέσα από τις 565 θεατρικές παραγωγές, τοπικών και μετακλητών θιάσων, που ανιχνεύτηκαν στην πόλη. Η κρατική μέριμνα για την αποκέντρωση του θεάτρου στην ελληνική περιφέρεια, εκφράστηκε στην πόλη μέσω των επισκέψεων του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, των επιδοτούμενων θιάσων του ελεύθερου θεάτρου, των επιμορφωτικών προγραμμάτων της Ν.Ε.Λ.Ε., της δράσης της τοπικής αυτοδιοίκησης. Από τη δεκαετία του 1980 η επίσημη πολιτιστική πολιτική για το θέατρο συνέδραμε, επιπλέον με τα προηγούμενα και μέσω των επισκέψεων των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων, τη δημιουργία και δράση των θεατρικών πολιτιστικών σωματείων όπως το Θ.Ε.Γ. και άλλων θεατρικών ομάδων, τη δημιουργία εγκαταστάσεων πολιτισμού όπως το Ανοιχτό Θέατρο Γιαννιτσών, το Πνευματικό Κέντρο και η αίθουσα Duente. Η πόλη εναρμονίζεται σε μεγάλο βαθμό με τη μεταπολεμική ελληνική θεατρική πραγματικότητα μέσω των θιάσων που επισκέπτονται τα Γιαννιτσά και παρουσιάζουν το έργο τους. Η πολιτιστική διάσταση του θεατρικού φαινομένου στα Γιαννιτσά διαφαίνεται μέσα από την παράλληλη πορεία του θεάτρου με τις λοιπές πολιτιστικές εκδηλώσεις-δραστηριότητες της πόλης, την παράλληλη εξέλιξή του με τους χώρους πολιτισμού που το φιλοξένησαν, από τη θερμή υποδοχή σημαντικών παραστάσεων στην πόλη και την απόρριψη άλλων. Επιπλέον, διαφαίνεται από τη συμμετοχή – εμπλοκή των πολιτών στις διάφορες τοπικές θεατρικές ομάδες, είτε ως θεατές θεατρικών παραστάσεων είτε ως συντελεστές θεατρικών έργων.
Appears in Collections:ΔΠΜ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Δεμιρτζόγλου Βασίλειος Διπλωματική Εργασία .pdfΣτη συγκεκριμένη εργασία εξετάζουμε τις διαστάσεις του Θεάτρου ως πολυσημικό πολιτισμικό φαινόμενο, κοινωνικό γεγονός και σύστημα επικοινωνίας με το κοινό, μέσα από τη θεατρική δραστηριότητα που αναπτύχθηκε στην επαρχιακή πόλη των Γιαννιτσών, από τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια μέχρι σήμερα. Ο σκοπός της εργασίας είναι να καταδείξουμε τη συνεισφορά και τα αποτελέσματα της κρατικής μέριμνας και της επίσημης θεατρικής πολιτιστικής πολιτικής για την αποκέντρωση του θεατρικού φαινομένου στην περιφέρεια μέσα από το θέατρο που αναπτύχθηκε στην πόλη των Γιαννιτσών. Επιπρόσθετα, να μελετήσουμε τις διαστάσεις του θεατρικού πολιτισμικού φαινομένου σε μια επαρχιακή πόλη, σε συνάρτηση με τις εκάστοτε κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές συνθήκες, καθώς και να διερευνήσουμε τη σύνδεσή του με ανθρώπους, ομάδες και πολιτιστικούς φορείς στην τοπική κοινωνία των Γιαννιτσών. Γι’ αυτό το λόγο γίνεται καταγραφή-μελέτη των πολιτιστικών και λοιπών εκδηλώσεων-θεσμών που εμπεριέχουν θεατρική δραστηριότητα, των τοπικών θεατρικών χώρων-εγκαταστάσεων, των θεατρικών έργων που παρουσιάστηκαν στην πόλη, η θεματολογία των οποίων σε κάποιες περιπτώσεις σχετίζεται με την κοινωνική, οικονομική και πολιτική κατάσταση της κάθε περιόδου, προκειμένου να ελεγχθεί η σύνδεση τους ή μη με τη συλλογική μνήμη της πόλης. Η μέθοδος συλλογής δεδομένων βασίζεται σε πρωτογενείς πηγές, όπως είναι οι συνεντεύξεις, τα αρχεία των εφημερίδων και τοπικών εκδόσεων, καθώς και σε αρχεία δημοτικών επιχειρήσεων, πολιτιστικών συλλόγων και πολιτιστικών σωματείων. Επιπλέον, συμπεριλαμβάνονται στοιχεία από δευτερογενή έρευνα (ελληνική νομοθεσία, τοπικοί κανονισμοί, καταστατικά πολιτιστικών οργανισμών), βιβλιογραφική επισκόπηση (βιβλία, άρθρα, μελέτες) και διαδικτυακή αναζήτηση υλικού. Συγκεκριμένα, στο πρώτο κεφάλαιο και σε θεωρητικό επίπεδο, γίνεται αναφορά στις έννοιες του πολιτισμού, της πολιτιστικής πολιτικής, των πολιτιστικών δραστηριοτήτων, στη σχέση πολιτισμού και τοπικής αυτοδιοίκησης, στη σύγχρονη πολιτιστική πολιτική στην Ελλάδα σε σχέση με το Θέατρο, στο Θέατρο γενικά, στην Τέχνη του Θεάτρου ως πολιτισμικού και κοινωνικού φαινομένου, στη σχέση του Θεάτρου με τη μνήμη, καθώς και στην εξέλιξη του Θεάτρου στην Ελλάδα στα μεταπολεμικά χρόνια. Στο δεύτερο κεφάλαιο, περιγράφονται τα μεθοδολογικά εργαλεία της πρωτογενούς έρευνας, η οποία περιλαμβάνει έρευνα εφημερίδων, αρχείων και συνεντεύξεις. Μέσα από αυτήν ανιχνεύονται οι θεατρικές παραστάσεις, που παρουσιάσθηκαν στην πόλη κατά την περίοδο 1950-2016, οι υπαίθριοι και κλειστοί χώροι των παραστάσεων, οι άνθρωποι, οι ομάδες και οι θεσμοθετημένοι φορείς που δραστηριοποιήθηκαν - επηρέασαν το Θέατρο στα Γιαννιτσά, τα τοπικά- μετακλητά θεατρικά σχήματα και τέλος, οι θεσμοθετημένες πολιτιστικές και λοιπές εκδηλώσεις που εμπεριέχουν θεατρικές παραστάσεις. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα στοιχεία της πρωτογενούς έρευνας ανά περίοδο και εξετάζονται -αναλύονται τα αποτελέσματα της εφαρμοσμένης θεατρικής πολιτιστικής πολιτικής στην πόλη. Επιπρόσθετα, μελετάται το θεατρικό φαινόμενο στα Γιαννιτσά ως πολιτισμική και κοινωνική έκφανση, η οποία συνδέεται, επηρεάζει και επηρεάζεται από τις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές διεργασίες της εκάστοτε εποχής και τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο καταγράφονται τα αποτελέσματα - συμπεράσματα της έρευνας.3.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.