Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36268
Title: Η σχέση της διαπολιτισμικής επάρκειας και ετοιμότητας του φιλόλογου εκπαιδευτικού με τη σχολική επίδοση πολιτισμικά διαφορετικών μαθητών στα γλωσσικά μαθήματα
Authors: ΛΟΥΛΑΚΑΚΗ, ΛΟΥΣΙΑ
Advisor: Πανταζής, Παύλος
Keywords: διαπολιτισμική επάρκεια και ετοιμότητα;διαπολιτισμική εκπαίδευση;πολιτισμικά διαφορετικοί μαθητές;σχολική επίδοση;intercultural competence and preparedness;intercultural teaching;culturally different students;school performance
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Η εισροή μεγάλου ποσοστού μεταναστών στη χώρα μας διαμόρφωσαν τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της κοινωνίας μας, ενώ δεν άφησαν ανεπηρέαστο και το ελληνικό σχολείο. Η πολυπολιτισμική ποικιλία που εμφανίζεται τόσο σε κοινωνικό όσο και σε εκπαιδευτικό επίπεδο, προβάλλει ως επιτακτική ανάγκη την προώθηση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου του εκπαιδευτικού. Η διάσταση του ρόλου του εκπαιδευτικού αλλάζει μέσα σ’ ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον, αποκτώντας έναν πιο απαιτητικό και δύσκολο ρόλο. Για να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της σύγχρονης πολυπολιτισμικής πραγματικότητας του σχολείου, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να διαθέτει την κατάλληλη διαπολιτισμική επάρκεια και ετοιμότητα σε ζητήματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Ο ρόλος του γενικά και η καλή κατάρτισή του αποτελούν σημαντικούς παράγοντες επίδρασης της σχολικής επίδοσης των μαθητών/τριών. Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει σκοπό να εξετάσει τη σχέση της διαπολιτισμικής επάρκειας και ετοιμότητας των φιλολόγων που διδάσκουν σε διαπολιτισμικά Γυμνάσια και Λύκεια, με τη σχολική επίδοση των πολιτισμικά διαφορετικών μαθητών/τριών στα γλωσσικά μαθήματα. Επιπλέον, γίνεται προσπάθεια να αναδειχθούν προβλήματα – δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί κατά τη διδασκαλία γλωσσικών μαθημάτων, φιλοδοξώντας να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα για την επιμόρφωσή τους. Η έρευνα έλαβε μέρος κατά το διάστημα Μαρτίου – Απριλίου του 2017 και περιλαμβάνει 41 φιλολόγους από όλα τα διαπολιτισμικά Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας. Για τη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο συλλογής των δεδομένων το ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, ενώ ως μέθοδος προσέγγισης επιλέχθηκε η ποσοτική. Σύμφωνα με τα ευρήματα, οι φιλόλογοι δήλωσαν επαρκώς ενημερωμένοι πάνω σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, γεγονός που δεν προσδίδουν στις βασικές πανεπιστημιακές σπουδές τους. Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί έλαβαν τη διαπολιτισμική τους αγωγή μέσω των επιμορφωτικών προγραμμάτων των Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, για τα οποία δήλωσαν ιδιαίτερη ικανοποίηση, ενώ πολλοί ήταν εκείνοι που εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τον Διευθυντή της μονάδας για την ανάλογη ενημέρωση και στήριξη. Επιπρόσθετα, αναδείχθηκαν τα προβλήματα – δυσκολίες που εμφανίζονται κατά τη διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων σε πολιτισμικά διαφορετικούς μαθητές, με την ελλιπή κατανόηση της ελληνικής γλώσσας και την έλλειψη συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία να αποτελούν τα κυριότερα. Τέλος, δεν προέκυψε κάποια σημαντική συσχέτιση μεταξύ της διαπολιτισμικής ετοιμότητας και επάρκειας των εκπαιδευτικών και της σχολικής επίδοσης των πολιτισμικά διαφορετικών μαθητών/τριών στα γλωσσικά μαθήματα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες



This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.