Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36266
Title: Απόψεις εκπαιδευτικών για τη σχολική αποτυχία και σύνδεση με την εκπαιδευτική πρακτική: Ποσοτική διερεύνηση
Authors: Παγώνη, Βασιλική
Advisor: Δημόπουλος, Κωνσταντίνος
Keywords: Σχολική αποτυχία, απόψεις εκπαιδευτικών, εκπαιδευτική πρακτική.;School failure, teachers’ views, educational practice.
Issue Date: 29-Sep-2017
Abstract: Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να καταγράψουμε τις απόψεις Ελλήνων εκπαιδευτικών για τα αίτια της σχολικής αποτυχίας και να διερευνήσουμε πώς αυτές οι απόψεις συνδέονται με την επιλεγόμενη εκπαιδευτική πρακτική. Ταυτόχρονα, εστιάσαμε στο να εντοπίσουμε πιθανές διαφοροποιήσεις στις απόψεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών με βάση τα προσωπικά και επαγγελματικά τους χαρακτηριστικά. Προκειμένου να μελετήσουμε τα παραπάνω διενεργήσαμε ποσοτική έρευνα με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 295 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι εργάζονταν σε δημόσια σχολεία της Δυτικής Ελλάδας και Κεντρικής Στερεάς. Από την ποσοτική ανάλυση των δεδομένων προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν απομακρυνθεί από στερεοτυπικές αντιλήψεις σχετικά με τα αίτια της σχολικής αποτυχίας και αναγνωρίζουν την επίδραση του δικού τους ρόλου στις επιδόσεις των μαθητών, προκρίνοντας ωστόσο άλλους παράγοντες, όπως η ατομική προσπάθεια του μαθητή και το οικογενειακό περιβάλλον, ως πιο κρίσιμους για τη σχολική επίδοση. Σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης των «αδύναμων» μαθητών, προέκυψε ένα σημαντικό ποσοστό εκπαιδευτικών οι οποίοι αντιμετωπίζουν τον «αδύναμο» μαθητή με οίκτο, έχοντας μειωμένες απαιτήσεις, ενώ η συγκεκριμένη πρακτική συσχετίστηκε σημαντικά με πρακτικές απόρριψης απέναντι στους μαθητές αυτούς. Όσον αφορά δε τη σύνδεση των απόψεων για τη σχολική αποτυχία με την επιλεγόμενη εκπαιδευτική πρακτική, βρέθηκε σημαντική συσχέτιση μεταξύ της αναγνώρισης της επίδρασης του ρόλου του εκπαιδευτικού και των πρακτικών εξατομικευμένης διδασκαλίας. Βασικοί διαφοροποιητικοί παράγοντες όσον αφορά τις απόψεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών αναδείχθηκαν το φύλο, η ηλικία και τα χρόνια υπηρεσίας του εκπαιδευτικού, με τους άνδρες εκπαιδευτικούς μεγαλύτερης ηλικίας και προϋπηρεσίας να διατυπώνουν πιο συντηρητικές απόψεις και να εφαρμόζουν πιο απορριπτικές πρακτικές απέναντι στους «αδύναμους» μαθητές.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής1.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.