Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36254
Title: Συγκριτική αξιολόγηση ευχρηστίας διαδικτυακών τόπων ενημέρωσης
Authors: Κόλλιας, Αντώνιος
Advisor: Συρμακέσης, Σπυρίδων
Keywords: Χρηστικότητα;Usability
Issue Date: 1-Oct-2017
Abstract: Στις μέρες μας το διαδίκτυο κατακτά ολοένα και περισσότερους χρήστες παγκοσμίως. Παραπάνω από το μισό του παγκόσμιου πληθυσμού ενημερώνεται, αγοράζει, ψυχαγωγείται, δουλεύει και το κυριότερο ψάχνει πληροφορίες για οτιδήποτε τον ενδιαφέρει στο διαδίκτυο. Το βασικότερο στοιχείο του διαδικτύου είναι οι ιστοσελίδες που δημιουργούνται για διάφορους λόγους και ο τρόπος που αυτές δομούνται από τους κατασκευαστές ιστοσελίδων. Οι περισσότερες εργασίες, που παλιότερα μας αποσπούσαν αρκετό από τον υπερπολύτιμο χρόνο μας για να τις διεκπεραιώσουμε, τώρα πλέον μπορούν να γίνουν ταχύτερα και ασφαλέστερα μέσω του διαδικτύου. Περίτρανα παραδείγματα αποτελούν τα γράμματα που αποστέλλονται μέσω ταχυδρομείου και που έχουν αντικατασταθεί από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο(e-mails), οι εφημερίδες που έχουν αντικατασταθεί από τα news portals, καθώς επίσης και οι λογαριασμοί που πληρώνονται μέσω εφαρμογών των τραπεζών (e-banking), (Duchowski, 2002). Το μεγαλύτερο ποσοστό των επιχειρήσεων-εταιρειών σήμερα εκπροσωπούνται στο διαδίκτυο από την προσωπική τους ιστοσελίδα, μέσω της οποίας γίνεται η πώληση των προϊόντων και των υπηρεσιών τους (Pretorius, et al., 2006), βοηθώντας έτσι στην αύξηση του πελατολογίου τους και κατά συνέπεια του κέρδους τους καθώς αυτό διευρύνεται πέρα από την γειτονιά τους, την πόλη τους ή ακόμα και την χώρα τους. Αυτή η εργασία επικεντρώνεται στις ιστοσελίδες οι οποίες πρέπει να είναι έτσι δομημένες και να στοχεύουν στη δημιουργία ενός εύχρηστου περιβάλλοντος επικοινωνίας με το χρήστη. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον η πλοήγηση του χρήστη θα καθίσταται αποτελεσματικότερη ενώ η αναζήτηση πληροφορίας θα ολοκληρώνεται σε ελάχιστο χρόνο (Leckner, 2012). Πολλές φορές όμως οι κατασκευαστές ιστοτόπων στην προσπάθειά τους να βάλουν όσο περισσότερες πληροφορίες-ειδήσεις-προϊόντα μπορούν, καταλήγουν σε εντελώς αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα, με αποτέλεσμα οι χρήστες να αποπροσανατολίζονται, και τέλος να απευθύνονται σε ανταγωνιστικές ιστοσελίδες ώστε να ολοκληρώσουν τον στόχο τους (Cutrell, et al., 2007). Για αυτόν ακριβώς τον λόγο η έρευνα της παρούσας διπλωματικής επικεντρώνεται στην αναγκαιότητα της εκτέλεσης Μελετών Χρηστικότητας (Usability Studies) που ασχολούνται με την κατανόηση της ευχρηστίας ενός ιστοτόπου, σε σχέση με τους επισκέπτες. Οι ερευνητές για να καταλήξουν σε ασφαλή συμπεράσματα χρησιμοποιούν διάφορες μεθόδους μελέτης Ευχρηστίας. Το πρόβλημα όμως είναι πως η μέτρηση της ευχρηστίας ενός διαδικτυακού τόπου είναι ιδιαίτερα δύσκολη καθώς η έννοιά της δεν είναι μονοδιάστατη αλλά προκύπτει ως πολυδιάστατο χαρακτηριστικό στο πλαίσιο των ενεργειών των χρηστών κατά την αλληλεπίδρασή τους με ένα σύστημα εντός συγκεκριμένου περιβάλλοντος (Holmqvist, et al., 2011). Παρόλα αυτά αποτελεί τον κρισιμότερο παράγοντα αξιολόγησης ενός διαδικτυακού τόπου, ειδικά σήμερα που ο ανταγωνισμός του διαδικτύου είναι τεράστιος (Wedel, et al., 2008). Στην βιβλιογραφία υπάρχουν διάφορες μέθοδοι αξιολόγησης της ευχρηστίας, που συγκεντρώνουν υποκειμενικά και αντικειμενικά ποσοτικά στοιχεία, στο πλαίσιο ρεαλιστικών σεναρίων χρήσης. Τα υποκειμενικά στοιχεία είναι μετρήσεις των απόψεων ή των τοποθετήσεων των συμμετεχόντων σχετικά με την αντίληψή τους για την ευχρηστία. Τα αντικειμενικά στοιχεία είναι μετρήσεις επίδοσης των συμμετεχόντων, όπως ο χρόνος ολοκλήρωσης των σεναρίων και το επιτυχές ποσοστό ολοκλήρωσή τους. Αυτές οι μέθοδοι μπορεί να είναι ερωτηματολόγια, προσωπικές συνεντεύξεις χρηστών, ανάλυση πληκτρολογήσεων κ.α. (Αβούρης, 2003). Η συγκεκριμένη όμως έρευνα εστιάζει στην πιο εύχρηστη, αποτελεσματικότερη και πιο διαδεδομένη μέθοδο, που είναι η μελέτη της οφθαλμοκίνησης των χρηστών με την βοήθεια συσκευών eye-tracking. Στην παρούσα πτυχιακή θα γίνει η παρουσίαση και η ανάλυση της τεχνολογίας eye-tracking και πώς μέσω αυτής μπορούμε να πάρουμε πληροφορίες όπως ποιές είναι οι περιοχές ή τα στοιχεία που αιχμαλωτίζουν το βλέμμα του χρήστη καθώς και ποιά στοιχεία αγνοεί τελείως. Τα παραπάνω αποτελούν πολύτιμο εργαλείο στην σχεδίαση Διεπαφής Χρήστη (User Interface), (Richardson, et al., 2004). Στο πρακτικό μέρος της πτυχιακής, και με σκοπό την βαθύτερη κατανόηση των δυνατοτήτων της τεχνολογίας eye tracking, θα υλοποιηθούν eyetracking tests με σενάρια χρηστικότητας σε τρία διαφορετικά news portals. Στόχος μας είναι μετά την ανάλυση των αποτελεσμάτων να κατανοήσουμε πού υπερτερεί και πού υστερεί στην σχεδίασή του το κάθε portal και συνολικά ποιό από αυτά είναι καλύτερα δομημένο ως προς την ευχρηστία. Επίσης, θα προταθούν κάποιες βελτιώσεις ή ακόμα και αλλαγές, όπου κριθεί απαραίτητες σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας.
Appears in Collections:ΠΛΣ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΥΧΡΗΣΤΙΑΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΤΟΠΩΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ - ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ - ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΟΛΛΙΑΣ - ΕΑΠ 2016 -17.pdfΣτην παρούσα διπλωματική εργασία έγινε μία έρευνα με την χρήση της συσκευής eye tracking έτσι ώστε να διαπιστωθεί πόσο χρηστικές είναι τρεις από τις πιο δημοφιλείς ειδησειογραφικές ιστοσελίδες της Ελλάδας και να διαπιστώσουμε ποια είναι τα θετικά και ποια τα αρνητικά στοιχεία που την επηρεάζουν σε κάθε μία ξεχωριστά. Τέλος προτείνουμε κάποιες βελτιώσεις ή ριζικές αλλαγές που πρέπει να γίνουνε σε κάθε μία ιστοσελίδα ξεχωριστά ώστε να γίνουνε πιο χρηστικές και να αυξήσουνε το αναγνωστικό τους κοινό.8.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.