Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36216
Title: Μουσείο, διαπολιτισμική αγωγή και περιβάλλον: Το παράδειγμα του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης
Authors: ΡΑΠΤΑΚΗ, ΜΑΡΙΝΑ
Advisor: Λάκκα, Μαρία
Keywords: Μουσείο, Εκπαίδευση, Πολυπολιτισμικότητα, Διαπολιτισμικότητα, Διαπολιτισμική Αγωγή, Περιβάλλον, Περιβαλλοντική Αγωγή, Συμμετοχικό Μουσείο, Κοινωνική Ένταξη, Βιώσιμη ή Αειφόρος Ανάπτυξη, Πολιτισμός, Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης;Museum, Education, Interculturalism, Multiculturalism, Environment, Sustainable development, Intercultural education, Environmental education, Participatory Museum, Social Integration, Educational Programs, Culture, Museum of Natural History of Crete
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Το μουσείο χαράσσει μια μακραίωνη πορεία μέσα στο χρόνο μέχρι να καταλήξει στη σύγχρονη μορφή του, αυτή του πολυδύναμου και πολυδιάστατου πολιτιστικού οργανισμού. Τα μουσεία μεταβάλλονται σύμφωνα με την πορεία και τις δομές των κοινωνικών, πολιτικών και πολιτισμικών διαδικασιών και αντιλήψεων και προβάλλουν τις επικρατούσες αξίες κάθε εποχής. Το σύγχρονο μουσείο των πολυπολιτισμικών ή και διαπολιτισμικών μεταμοντέρνων κοινωνιών στόχο έχει όχι μόνο να ερευνά τη πολιτιστική κληρονομιά, αλλά και να ερμηνεύει, να εκπαιδεύει και να ψυχαγωγεί. Τα τελευταία 20 χρόνια τα μουσεία ανέπτυξαν συστηματικά τα προγράμματα και τις δράσεις τους έτσι ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες πολιτών που βρίσκονται απομονωμένοι και στερούνται την πρόσβαση στη γνώση και τον πολιτισμό. Τα μουσεία έχοντας το πλεονέκτημα της προσφοράς της μάθησης, σε περιβάλλοντα μη τυπικής εκπαίδευσης με την συνεισφορά του υλικού πολιτισμού, αποτελούν ιδανικούς χώρους για την ανάπτυξη προγραμμάτων και προσεγγίσεων που απευθύνονται σε κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες, για λόγους οικονομικούς, κοινωνικούς, πολιτιστικούς, φυλετικούς, φυσικών δυνατοτήτων. Η Διαπολιτισμική Αγωγή και η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση αποτελούν δύο παιδαγωγικές προσεγγίσεις με κοινά χαρακτηριστικά, των οποίων έργο είναι να προετοιμάσουν τους μαθητές ως αυριανούς πολίτες μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας που κινείται και δρα με κατεύθυνση την αειφόρο ανάπτυξη. Η Διαπολιτισμική Αγωγή συνιστά μια ευκαιρία και η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση μια δυνατότητα ενισχύοντας τον αμοιβαίο σεβασμό, την ενσυναίσθηση και την αποδοχή της διαφορετικότητας οδηγούν σε μια ισορροπία κατανόησης και εξανθρωπισμού. Ξεκινώντας από την διαπίστωση ότι ο χώρος της Εκπαίδευσης πρέπει να καταστεί τελεσίδικα ανθρωπιστικός ,στη παρούσα μελέτη εστιάζουμε στο ζήτημα της εκπαιδευτικής δραστηριότητας στο χώρο του μουσείου και στον συνδυασμό των δύο αυτών παιδαγωγικών προσεγγίσεων, αναλύοντας πώς αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν σε χώρους πολιτισμικής αναφοράς και περιβάλλοντα μη τυπικής εκπαίδευσης και να συμβάλλουν στην προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης. Η μελέτη περίπτωσης που θα παρουσιασθεί αφορά το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης και το εκπαιδευτικό και κοινωνικό του έργο.
Appears in Collections:ΔΠΜ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Πτυχιακή Μαρίνα Ραπτάκη.pdfΚυρίως Σώμα Διπλωματικής5.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.