Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36159
Title: “Διδασκαλία εννοιών της φυσικής στη Β Γυμνασίου, με πειράματα που κατά κύριο λόγο βασίζονται σε καθημερινά υλικά ”
Authors: Θεοδώρου, Ευάγγελος
Advisor: Πολάτογλου, Χαρίτων
Keywords: φυσική;physics;έννοιες της φυσικής;physics concept;διδακτική της φυσικής;teaching physics;πειράματα με καθημερινά υλικά;experiments with material of everyday use
Issue Date: 1-Oct-2017
Abstract: Η διδασκαλία των εννοιών της φυσικής ξεκινάει στο μάθημα των «Φυσικών» στην Ε΄ και Στ΄ τάξη του δημοτικού σχολείου. Οι μαθητές στο δημοτικό, αλλά και στην Α γυμνασίου, για να μελετήσουν τα φυσικά φαινόμενα και τις φυσικές έννοιες, κάνουν πειράματα και βγάζουν συμπεράσματα. Στη Β και στη Γ γυμνασίου αρχίζει η αυστηρότερη, και με τη χρήση μαθηματικών τύπων ποσοτική προσέγγιση όλων σχεδόν εννοιών και των φυσικών φαινομένων που θα διδαχθούν οι μαθητές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η μετάβαση αυτή προκαλεί δυσκολίες κατανόησης και συχνά αρνητική στάση απέναντι στο μάθημα τη Φυσικής. Σκοπός της εκπαιδευτικής διαδικασίας πρέπει να είναι η ομαλή μετάβαση των μαθητών στις μεγαλύτερες απαιτήσεις του μαθήματος. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού προτείνεται η υιοθέτηση κατά τη διδασκαλία του μοντέλου της εποικοδομητικής προσέγγισης που πρότειναν οι Driver και Oldham το 1986. Σε αυτή τη διπλωματική ασχοληθήκαμε με τις έννοιες που περιγράφουν την κίνηση, με τις δυνάμεις, με την πίεση και με τη θερμότητα, που διδάσκονται στη Β Γυμνασίου, και για κάθε μια γίνεται: • Ιστορική αναδρομή για την αναγκαιότητα και τον τρόπο εισαγωγής της έννοιας στη επιστήμη της φυσικής. • Ανασκόπιση της βιβλιογραφίας σχετικά με τη διδακτική της έννοιας που διδάσκουμε. • Ανάδειξη των εναλλακτικών ιδεών των μαθητών είτε με δεδομένα από τη βιβλιογραφία, είτε με τη επεξεργασία ερωτηματολογίου που τους διανέμεται πριν την εκτέλεση του πειράματος. • Δίνονται οδηγίες για την εκτέλεση ενός πειράματος που γίνεται συνήθως με τη χρήση υλικών καθημερινής χρήσης και βοηθά τους μαθητές να αναδομήσουν ευκολότερα τις προϋπάρχουσες ιδέες και πεποιθήσεις τους, και να αποδεχθούν και να εφαρμόσουν τις νέες ιδέες και νόμους που προτείνει η επιστήμη. • Αξιολόγηση του μαθησιακού αποτελέσματος της διδασκαλίας, μέσω επεξεργασίας του ερωτηματολογίου που συμπληρώνουν οι μαθητές μετά το πέρας του πειράματος. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν από την εφαρμογή της προαναφερόμενης μεθοδολογίας, για ένα σχολικό έτος, συμφωνούν με την γνώμη του James Clerk Maxwell ότι «Η παιδαγωγική αξία ενός πειράματος είναι αντίστροφα ανάλογη με την πολυπλοκότητα της πειραματικής διαδικασίας».
Appears in Collections:ΚΦΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική Θεοδώρου E.pdfΚυρίως άρθρο3.43 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.