Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36157
Title: Εισαγωγή και αξιοποίηση πρακτικών της Δραματικής Τέχνης στη διδασκαλία και εκμάθηση των Φυσικών Επιστημών. Θεατρική αναπαράσταση εννοιών και όρων από το επιστημονικό λεξιλόγιο της Χημείας σε επίπεδο Γυμνασίου.
Authors: Αναστασοπούλου, Ιωάννα
Advisor: Βλαχάκης, Γεώργιος
Keywords: θεατρικές αναπαραστάσεις επιστημονικών εννοιών;Theatrical enactments of scientific terms;θεατρικά σενάρια επιστημονικών εννοιών Χημείας;theatrical scenarios in teaching Chemistry;θεατρικά παιχνίδια στη διδακτική της Χημείας;theatrical plays in teaching Chemistry;θεατρική σπουδή επιστημονικών εννοιών Χημείας;Chemistry through drama/plays;διδακτική στρατηγική στη Χημεία;didactic strategies in teaching Chemistry;εκπαιδευτική πρακτική στη Χημεία;educational practices in teaching Chemistry
Issue Date: 1-Oct-2017
Abstract: Με την παρούσα ερευνητική εργασία επιχειρείται, η παρουσίαση μιας διδακτικής πρότασης και μιας ολοκληρωμένης πρακτικής εφαρμογής διδακτικής προσέγγισης, αφηρημένων εννοιών και όρων, από το επιστημονικό λεξιλόγιο της Χημείας, που εμπλέκονται στην ύλη της Β΄ Γυμνασίου και επανειλημμένως συναντώνται στην ύλη των Φυσικών Επιστημών, με εισαγωγή και αξιοποίηση θεατρικών τεχνικών και πρακτικών, σεναρίων, δράσεων, θεατρικών αναπαραστάσεων και παιχνιδιών ρόλων στην εκπαιδευτική πρακτική, που προάγουν μια ποικιλία ενεργητικών εμπειριών μάθησης με ευχάριστο, δημιουργικό και αποτελεσματικό τρόπο, συνεισφέροντας στην ολιστική ανάπτυξη και διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Μέσα από την ανασκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας, αφενός, περιγράφονται οι προσπάθειες ενσωμάτωσης του θεάτρου και του θεατροπαιδαγωγικού παιχνιδιού στην εκπαίδευση, από τις αρχές του 20ου αιώνα και ως σήμερα, αφετέρου, αναδεικνύεται ο διδακτικός, παιδαγωγικός, κοινωνικός, πολιτιστικός, αισθητικός και βιωματικός χαρακτήρας τους. Προσεγγίζονται και αναλύονται τα βασικά χαρακτηριστικά και οι στρατηγικές της μεθόδου της έρευνας δράσης, σε μελέτη περίπτωσης, που συνιστά το ερευνητικό εργαλείο της παρούσας ερευνητικής προσπάθειας. Η ερευνήτρια –εκπαιδευτικός παρουσιάζει, αναλυτικά, τα επινοημένα και αναπτυγμένα από την ίδια, οκτώ σενάρια και τρία θεατρικά παιχνίδια ρόλων, που υποστηρίζουν την ανάπτυξη των έξι στρατηγικών, της διδακτικής της παρέμβασης, για τη θεατρική κατασκευή και τη θεατρική αναπαράσταση των επιστημονικών εννοιών και όρων, του ατόμου, των υποατομικών σωματιδίων, του ατομικού και μαζικού αριθμού, καθώς και των ιόντων, κατιόντων και ανιόντων. Συγκεκριμένα, σε ένα τμήμα Β΄ Γυμνασίου, που αποτελεί το δείγμα της παρούσας μελέτης, μέσα από τη βιωματική εμπλοκή των μαθητών και των μαθητριών, καταγράφονται και αναλύονται τα δεδομένα, συζητούνται και αποτιμώνται, τα ενθαρρυντικά και ανατροφοδοτικά, όπως προέκυψε από την έρευνα, αποτελέσματα της εκπαιδευτικής αυτής πρακτικής, πρώτον, ως προς την προαγωγή της «νοηματοδότησης», βαθύτερης κατανόησης και ισχυρής εγγραφής των επιστημονικών αυτών εννοιών και όρων, δεύτερον, ως προς την επίτευξη αποτελεσματικότερων ευκαιριών μάθησης, ενίσχυσης του ενδιαφέροντος των παιδιών για τις Φυσικές Επιστήμες και ενθάρρυνσης στην εκμάθηση επιστημονικών εννοιών των Φυσικών Επιστημών, σε μία εποχή που το ενδιαφέρον για αυτές φθίνει δραματικά, και τρίτον, ως προς την παιδαγωγική και κοινωνική διάσταση, με την ανάπτυξη της φαντασίας, θεμελειώδους στοιχείου της διεργασίας της μάθησης, ως προς την ενίσχυση της δημιουργίας κλίματος ομαδικότητας, συνεργασίας και εμπειρίας συνύπαρξης, στοχαστικής σκέψης και αξιολογικής στάσης, αλλά και γενικότερα ως προς την προώθηση και βελτίωση, μέσα από μια τέτοια διαδικασία πολυαισθητηριακής, πολυτροπικής, πολυδιάστατης, ευφάνταστης και διασκεδαστικής προσέγγισης της επιστημονικής γνώσης, των κοινωνικών, των πολιτισμικών, των επιστημονικών, των αισθητικών και των ηθικών ικανοτήτων στους αυριανούς ‘παγκόσμιους’ πολίτες.
Appears in Collections:ΚΦΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ_ΚΦΕ 60_ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ ΙΩΑΝΝΑ.pdfΚυρίως άρθρο2.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.