Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36156
Title: Διερευνώντας τον μετασχηματισμό των παραδοχών των εκπαιδευομένων μέσα από τον Κοινωνικό Γραμματισμό: η περίπτωση των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας Στερεάς Ελλάδας
Authors: Μερτζάνη, Ασημίνα
Advisor: Πρόκου, Ελένη
Keywords: Γραμματισμός, Κοινωνικός Γραμματισμός, Εκπαίδευση Ενηλίκων, Διά Βίου Μάθηση, Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, Εκπαιδευτικές Πολιτικές, Μετασχηματίζουσα Μάθηση, Κριτικός Στοχασμός, Πολιτειότητα;Literacy, Social Literacy, Adult Education, Lifelong Learning, Second Chance Schools, Educational Policies, Transformative learning, Critical thinking, Citizenship
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Στόχος της παρούσας έρευνας είναι η ανάλυση της έννοιας του Γραμματισμού και συγκεκριμένα του Κοινωνικού Γραμματισμού (Κ.Γ.) που διδάσκεται στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.). Η ερευνήτρια, αποσαφηνίζει τον όρο Εκπαίδευση Ενηλίκων, αναφέρει τα κίνητρα συμμετοχής των εκπαιδευομένων σε προγράμματα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, επισημαίνει τις σχετιζόμενες με τη στοχοθεσία του Κ.Γ. εκπαιδευτικές πολιτικές και παραθέτει τους φορείς εκπαίδευσης ενηλίκων, από τους οποίους κεντρικό ρόλο διαδραματίζουν την τελευταία δεκαπενταετία τα Σ.Δ.Ε. Η έννοια του Γραμματισμού προσεγγίστηκε μέσα από θεωρίες και τοποθετήσεις των θεωρητικών και των ερευνητών της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Ο Κ.Γ. είναι μια «κατασκευή» για τα Σ.Δ.Ε. που προέκυψε ως λογικό επακόλουθο των συνεχόμενων κοινωνικών, πολιτικών, τεχνολογικών και οικονομικών αλλαγών στο παγκόσμιο στερέωμα. Βασικό του αντικείμενο αποτελεί η κατανόηση των κοινωνικών φαινομένων από πλευράς των εκπαιδευομένων, οι οποίοι, ενώ έχουν την εμπειρική επαφή με τα κοινωνικά φαινόμενα μέσω των βιωμάτων τους, αδυνατούν να τα ερμηνεύσουν θεωρητικά. Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί εάν οι εκπαιδευόμενοι των Σ.Δ.Ε. Στερεάς Ελλάδας μετασχημάτισαν μέσω της διδασκαλίας του Κ.Γ. τις δυσλειτουργικές τους παραδοχές, ανέπτυξαν κριτική σκέψη και εάν κατανόησαν την έννοια της ιδιότητας του πολίτη μέσω της ενεργούς τους συμμετοχής στη κοινωνία. Τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν είναι τα εξής: • Σε ποιο βαθμό επιτυγχάνεται μέσω της διδασκαλίας του Κ.Γ. ο μετασχηματισμός των δυσλειτουργικών παραδοχών των εκπαιδευόμενων; • Σε ποιο βαθμό συμβάλλει η διδασκαλία του Κ.Γ. στα Σ.Δ.Ε. στη διαμόρφωση ενεργών – συνειδητών πολιτών; • Σε ποιο βαθμό είναι οι εκπαιδευόμενοι ικανοποιημένοι από το περιεχόμενο και τις θεματικές που διδάχθηκαν στα πλαίσια του Κ.Γ; Η έρευνα προσεγγίστηκε με την ποιοτική μέθοδο και συγκεκριμένα με την ανάλυση περιεχομένου. Το εργαλείο της έρευνας είναι η δομημένη συνέντευξη σε εκπαιδευόμενους των Σ.Δ.Ε. (Αλιβερίου, Άμφισσας, Λαμίας, Μαντουδίου – Αγίας Άννας, Ορχομενού και Θήβας, παραρτήματος Ορχομενού) και έλαβαν μέρος 37 εκπαιδευόμενοι. Από την ερμηνεία των δεδομένων της έρευνας προκύπτει ότι σε μεγάλο βαθμό οι εκπαιδευόμενοι με τη βοήθεια του Κ.Γ. έχουν αναθεωρήσει κάποιες δυσλειτουργικές τους παραδοχές, αναπτύσσοντας τη κριτική σκέψη τους. Επίσης, ο Κ.Γ. έχει διαμορφώσει τις κατάλληλες συνθήκες ώστε οι εκπαιδευόμενοι να κατανοήσουν την έννοια του ενεργού – συνειδητού πολίτη, ενώ οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες εκπαιδευόμενους στην έρευνα είναι φανερά ικανοποιημένοι από το περιεχόμενο και τις θεματικές του Κ.Γ..
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Δ.Ε ΜΕΡΤΖΑΝΗ ΑΣΗΜΙΝΑ ΕΚΕ ΕΑΠ.pdfΔιπλωματική Εργασία2.44 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.