Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36143
Title: Αντιλήψεις και πρακτικές για τη διατήρηση μιας δεύτερης γλώσσας στην οικογένεια: Η περίπτωση οικογενειών με μία ξένη γλώσσα κύρους στην Ελλάδα
Authors: Vafeiadou, Ioulia Naomi
Advisor: Kati, Dimitra
Keywords: αντιλήψεις, οικογενειακή γλωσσική πολιτική, γονεϊκές πρακτικές, διγλωσσία, ενσυνείδητες πρακτικές, αυθόρμητες πρακτικές;perceptions, family language policy, parenting practices, bilingualism, conscientious practices, spontaneous practices
Issue Date: 31-Aug-2017
Abstract: Η παρούσα έρευνα συμβάλει στην ανάδειξη της οικογενειακής πολιτικής, δηλαδή των αντιλήψεων και των πρακτικών, δίγλωσσων οικογενειών για την τυχόν διατήρηση της μη κυρίαρχης στο περιβάλλον γλώσσας. Εστιάζει ειδικότερα σε οικογένειες στην Ελλάδα που κατέχουν και χρησιμοποιούν και γλώσσες που χαίρουν κοινωνικού κύρους. Πρόκειται για ένα λιγότερο μελετημένο δείγμα δίγλωσσων οικογενειών, εφόσον έχουν μελετηθεί κυρίως οικογένειες με γλώσσες χαμηλού κύρους. Μία ωστόσο μελέτη στην Ελλάδα έχει διερευνήσει οικογένειες των οποίων η μία γλώσσα είναι η αγγλική και οι οποίες στέλνουν τα παιδιά τους σε αγγλόφωνα σχολεία. H παρούσα μελέτη συμπληρώνει την έρευνα για τη διατήρηση ή όχι γλωσσών υψηλού κύρους, μελετώντας οικογένειες που στέλνουν τα παιδιά τους σε ελληνόφωνο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 12 μητέρες, οι οποίες είχαν ως πρώτη γλώσσα μια γλώσσα άλλη από την ελληνική ή και την ελληνική. Αξιοποιήθηκαν ημιδομημένες συνεντεύξεις που εστίασαν στις αντιλήψεις και τις πρακτικές των γονέων να διατηρήσουν τη γλώσσα τους στα παιδιά τους. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μητέρες επιδιώκουν τη διατήρηση της μη κυρίαρχης στο περιβάλλον γλώσσας, για τρεις λόγους: για να μη χάσουν τα παιδιά επαφή με τις ρίζες τους, για να ωφεληθούν προσωπικά με διεύρυνση του τρόπου σκέψη τους και για ένα καλύτερο επαγγελματικό μέλλον. Διακρίναμε τις γονεϊκές πρακτικές σε καθημερινές αυθόρμητες χρήσεις της γλώσσας και σε ενσυνείδητες πρακτικές διατήρησης. Διαπιστώθηκε ότι στις καθημερινές αυθόρμητες χρήσεις η ελληνική γλώσσα συνυπάρχει με τη μη κυρίαρχη στο περιβάλλον γλώσσα. Συγκεκριμένα στο σπίτι και με συγγενείς από τη χώρα καταγωγής τους μιλούν τη μη κυρίαρχη γλώσσα, ενώ με συγγενείς και φίλους από την Ελλάδα μιλούν την ελληνική. Οι ενσυνείδητες πρακτικές διατήρησης εμπεριέχουν μεταξύ άλλων ανάγνωση βιβλίων και παρακολούθηση εκπομπών, όπως και στην έρευνα σε δίγλωσσες οικογένειες που στέλνουν τα παιδιά τους σε αγγλόφωνα σχολεία. Η διαφορά είναι ότι οι τελευταίες ενισχύουν την ελληνική γλώσσα των παιδιών τους. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας οι γονείς με γλώσσες υψηλού κύρους στη χώρα μας διαφοροποιούν την οικογενειακή τους πολιτική ανάλογα με το είδος του σχολείου που επιλέγουν για τα παιδιά τους. Στα παιδιά σε αγγλόγλωσσα σχολεία ενισχύεται πρωτίστως η ελληνική ενώ στα παιδιά σε ελληνόγλωσσα σχολεία, ενισχύεται πρωτίστως η μη κυρίαρχη στο περιβάλλον γλώσσα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΒΑΦΕΙΑΔΟΥ ΙΟΥΛΙΑ διπλωματική 9-10-2017.pdfMain article1.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.