Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36140
Title: "Γλωσσική συνέχεια" ή Γλωσσική Αλλαγή: Τα Προγράμματα Σπουδών του 1977 και της περιόδου 1993-99 για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο
Authors: Μαράκη, Τζανετίνα
Advisor: Ξυδόπουλος , Γεώργιος
Keywords: Γλωσσική Αλλαγή, γλωσσική συνέχεια, γλωσσικό ζήτημα, γλωσσική εκπαίδευση, εκπαιδευτική πολιτική, αρχαία ελληνικά, Γυμνάσιο;language change, “language continuity”, greek “language/liguistic issue”, linguistic policy, educational policy, ancient greeks, junior high school
Issue Date: 30-Sep-2017
Abstract: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει τη θέση της θεωρίας της Γλωσσικής Αλλαγής στην πρόσφατη εκπαιδευτική πολιτική για τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο σε αντιπαράθεση με την ιδέα της “γλωσσικής συνέχειας”. Η αναγκαιότητα μιας τέτοιας διερεύνησης έγκειται στο γεγονός ότι η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών απασχολεί μέχρι και σήμερα την ελληνική κοινωνία αναφορικά με τα επιστημονικά ερείσματα της εκπαιδευτικής πολιτικής και τα παιδαγωγικά αποτελέσματά της. Τα ερευνητικά ερωτήματα διαμορφώθηκαν ώστε να διασαφηνιστούν οι έννοιες Γλωσσική Αλλαγή και “γλωσσική συνέχεια”, να διερευνηθεί ο ρόλος τους στην γλωσσική εκπαίδευση και να αξιολογηθούν οι επιλογές της εκπαιδευτικής πολιτικής. Η εργασία φιλοδοξεί να συνεισφέρει στη βιβλιογραφία αναφορικά με την γλωσσική εκπαίδευση στα πλαίσια της αναγκαιότητας η τελευταία να προσαρμοστεί στα σύγχρονα επιστημονικά δεδομένα. Η μέθοδος που ακολούθησα ήταν, αρχικά, η βιβλιογραφική επισκόπηση σχετικά με τη θεωρία της Γλωσσικής Αλλαγής και των αρχών αυτής, την εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και το ελληνικό “γλωσσικό ζήτημα”. Συνέχισα με συγκριτική μελέτη των Προγραμμάτων Σπουδών των ετών 1976-77 και 1993-99 όσον αφορά τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο και εξέτασα κριτικά τον κοινωνικό διάλογο που αναπτύχθηκε γύρω από τις εκάστοτε επιλογές. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα είναι, αρχικά, ότι τη θεωρία της Γλωσσικής Αλλαγής απηχεί η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1976 αλλά όχι και οι επόμενες. Η ιδέα της “γλωσσικής συνέχειας” της ελληνικής γλώσσας ως “ενιαίας και αδιάσπαστης στους αιώνες”, αποδεικνύεται ότι κατασκευάστηκε για να εξυπηρετήσει κοινωνικές και πολιτικές σκοπιμότητες και επικράτησε εισβάρος της θεωρίας της Γλωσσικής Αλλαγής. Η ανυπόστατη επιστημονικά ιδέα της “γλωσσικής συνέχειας” της ελληνικής ενέπνευσε και εξακολουθεί να εμπνέει τους διδακτικούς στόχους του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο αποπροσανατολίζοντας από τον επιστημονικό λόγο. Τέλος, προτείνω την αναθεώρηση των επιχειρημάτων που προκύπτουν από τη μη επιστημονική ιδέα της “γλωσσικής συνέχειας” της ελληνικής γλώσσας.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ_ΜΑΡΑΚΗ.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.