Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36126
Title: ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΤΗN ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΝ
Authors: Πλιάσα, Ελένη
Advisor: Δημόπουλος , Κωνσταντίνος
Keywords: Φυσικές Επιστήμες;απόψεις νηπιαγωγών;παράγοντες;πηγές;διδακτικές προσεγγίσεις;Natural sciences;opinions of preschool teachers;factors;sources;teaching approaches
Issue Date: 29-Sep-2017
Abstract: Η προώθηση του επιστημονικού αλφαβητισμού αποτελεί τη νέα τάση των σύγχρονων Προγραμμάτων Σπουδών για τις Φυσικές Επιστήμες σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, εκκινώντας από το νηπιαγωγείο. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η παρούσα μελέτη διερευνά τις απόψεις των εν ενεργεία νηπιαγωγών για τη διδασκαλία των ΦΕ και ειδικότερα, τη συχνότητα και τη χρονική διάρκεια ενασχόλησης με έννοιες των ΦΕ, τα θέματα και τους λόγους επιλογής τους, τις διδακτικές πρακτικές και τις πληροφοριακές πηγές που χρησιμοποιούν και τέλος, τους κύριους διαμορφωτικούς παράγοντες που δυσχεραίνουν τη διδασκαλία των ΦΕ. Το ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο που σχεδιάστηκε για τις ανάγκες της έρευνας, διανεμήθηκε και συμπληρώθηκε από 133 νηπιαγωγούς σε όλη την επικράτεια, οι οποίες επιλέχθηκαν με τη μέθοδο της δειγματοληψίας χιονοστιβάδας. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν τις θετικές απόψεις των νηπιαγωγών απέναντι στην υλοποίηση καθιερωμένων και καινοτομικών διδακτικών προσεγγίσεων των ΦΕ, καθώς και αναφορικά με την υιοθέτηση μαθητοκεντρικών, αλλά και παραδοσιακών -δασκαλοκεντρικών διδακτικών στρατηγικών. Τα πρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα και η Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση στις ΦΕ, αναδείχθηκαν ως σημαντικοί παράγοντες οι οποίοι συσχετίζονται θετικά με τη συχνότητα υλοποίησης δραστηριοτήτων ΦΕ. Οι νηπιαγωγοί του δείγματος εκδήλωσαν τη διάθεση τους στη χρήση ανεπίσημων, βοηθητικών πηγών για την άντληση πληροφοριών για τον σχεδιασμό και την οργάνωση δραστηριοτήτων ΦΕ, πέρα από το επίσημο Αναλυτικό Πρόγραμμα. Από την ανάλυση προκύπτει, ότι το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου αποδείχθηκε ανεπαρκές, ενώ η εκπαίδευση και η επιμόρφωση αναδείχθηκαν ως καθοριστικοί παράγοντες για την ποιοτική και αποτελεσματική διδασκαλία των ΦΕ. Οι παράγοντες που δυσχεραίνουν την υλοποίηση δράσεων ΦΕ, επικεντρώνονται κυρίως γύρω από τους συστημικούς παράγοντες του εκπαιδευτικού και σχολικού πλαισίου και λιγότερο γύρω από τους ατομικούς παράγοντες που έχουν σχέση με τους ίδιους τους νηπιαγωγούς. Τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι νηπιαγωγοί, αποτελούν τους λόγους που συνδυαστικά οι νηπιαγωγοί επικαλούνται για να ερμηνεύσουν την περιορισμένη διδασκαλία των ΦΕ στο ελληνικό νηπιαγωγείο.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΠΛΙΑΣΑ ΕΛΕΝΗ-ΕΚΠΔΕ.pdfΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ1.5 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.