Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36125
Title: «Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ Η' ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΚΙΝΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»
Authors: ΠΙΤΤΑΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Advisor: ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Keywords: διευθυντής σχολικής μονάδας;school unit director;υποκίνηση;stimulation;κίνητρα;incentives
Issue Date: 22-Sep-2017
Abstract: Τα τελευταία χρόνια έχει μελετηθεί ιδιαιτέρως ο ρόλος του διευθυντή μιας σχολικής μονάδας στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου. Έχουν προσεγγιστεί -ερευνητικά- ζητήματα που σχετίζονται με την επιμόρφωση του, το στιλ ηγεσίας που υιοθετεί, τις δεξιότητες συμπεριφοράς που τον χαρακτηρίζουν και γενικότερα μεταβλητές που συνθέτουν τον πολυδιάστατο ρόλο του. Είναι αναμφίβολα ο συνδετικός κρίκος που διαμορφώνει τις σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών, εκπαιδευτικών και μαθητών και φυσικά τις δικές του σχέσεις με τους εκπαιδευτικούς. Η σχολική μονάδα για τη εύρυθμη λειτουργία της απαιτεί την ενεργό συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών. Αυτό πολύ συχνά δε συμβαίνει και παρατηρούνται φαινόμενα αδράνειας καθηγητών. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο διευθυντής είναι αυτός που οφείλει να διαμορφώσει κίνητρα υποκίνησης των εκπαιδευτικών, βάσει των σχετικών γνώσεων και της εμπειρίας του, του τύπου ηγεσίας που ακολουθεί, του τρόπου προσέγγισης των εκπαιδευτικών και των μέσων που χρησιμοποιεί, καθώς και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που διαθέτει (επικοινωνιακή ικανότητα, ενθάρρυνση, αναγνώριση, ηγετικές ικανότητες κ.α.). Στην παρούσα εργασία πραγματοποιείται αρχικά μια βιβλιογραφική μελέτη και έρευνα θεμάτων που σχετίζονται με την ηγεσία, τον ρόλο του διευθυντή, την υποκίνηση και άλλες ''μεταβλητές''. Η προβληματική της έρευνας στοχεύει στο να διερευνήσει τις απόψεις μιας μικρής μερίδας (57 στον αριθμό) εκπαιδευτικών για το σύνθετο ρόλο του σύγχρονου διευθυντή σχολικών μονάδων. Τα συμπεράσματα που προέκυψαν, ορίζουν απλά μια γενική εικόνα, χωρίς να δίνουν τη δυνατότητα γενίκευσης τους (σε εθνικό επίπεδο), λόγω του περιορισμένου αριθμού των συμμετεχόντων στην έρευνα. Δε θα μπορούσε όμως η μελέτη ενός τέτοιου ζητήματος να μην ''απαιτήσει'' τη διεξαγωγή ακόμη και μιας μικρής έρευνας, με στόχο την αποτύπωση απόψεων και την διαμόρφωση εναυσμάτων για μελλοντικές έρευνες. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτής της Διπλωματικής Εργασίας -που ορίζει και ένα στοιχείο πρωτοτυπίας- είναι το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε για το ερευνητικό μέρος. Ο συντάκτης της εργασίας ''κατασκεύασε'' ένα ερωτηματολόγιο με βάση ζητήματα που ο ίδιος έκρινε πως χρήζουν περεταίρω διερεύνησης. Τα ερωτήματα που καθορίσθηκαν προέκυψαν από την βιβλιογραφική επισκόπηση. Συνεπώς δεν χρησιμοποιήθηκε κάποιο ''έτοιμο'' ερωτηματολόγιο που είχε αξιοποιηθεί σε προγενέστερη έρευνα. Όπως αποδείχθηκε, η παρακολούθηση επιμορφωτικών σεμιναρίων από τους Διευθυντές συμβάλει καθοριστικά στην διαμόρφωση ηγετικής συμπεριφοράς, στην ανάπτυξη ποικίλων δεξιοτήτων οργάνωσης και διοίκησης εκπαιδευτικών μονάδων, καθώς και στη διαχείριση κρίσεων στο χώρο της σχολικής μονάδας. Παράλληλα, η συμμετοχική, η μετασχηματιστική και η εκπαιδευτική ηγεσία αναδείχθηκαν οι ιδανικότεροι τύποι ηγεσίας. Ουσιαστικά μόνο μέσα σε ένα θετικό κλίμα συνεργασίας και καλής επικοινωνίας, με ισότιμη αντιμετώπιση και σεβασμό στις προσπάθειες όλων των μελών είναι εφικτές οι όποιες προσπάθειες υποκίνησης των εκπαιδευτικών. Λέξεις- κλειδιά: διευθυντής σχολικής μονάδας, σχολική μονάδα, κίνητρα, αποτελεσματικότητα, υποκίνηση
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΥΠΟΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ pdf.pdfΔιπλωματική για την υποκίνηση του εκπαιδευτικού προσωπικού1.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.