Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36122
Title: Η αρνητική έκφανση της αυτοεκπληρούμενης προφητείας, το Φαινόμενο Golem, στην εξΑΕ. Η περίπτωση μεταπτυχιακών φοιτητών του ΕΑΠ.
Authors: ΤΑΒΟΥΚΤΣΗ, ΚΛΕΟΝΙΚΗ
Advisor: ΜΑΝΟΥΣΟΥ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Keywords: Φαινόμενο Golem;Golem effect
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Το Φαινόμενο Golem προκύπτει ως άμεση απόρροια του φαινομένου Πυγμαλίωνα και αφορά τις αρνητικές προσδοκίες και την αποθάρρυνση. Πρόκειται, δηλαδή, για μία μορφή αυτοεκπληρούμενης προφητείας όπου οι αρνητικές προσδοκίες ενός ατόμου το οδηγούν σε μείωση των επιδόσεων του. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η διερεύνηση της ύπαρξης του Φαινομένου Golem στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και η εξέταση της επίδρασής του στη μαθησιακή διεργασία των ενηλίκων φοιτητών. Ειδικότερα, οι επιμέρους στόχοι αφορούσαν τη διερεύνηση της διαμόρφωσης των προσδοκιών των φοιτητών, την εξέταση της σύνδεσης των αρνητικών τους προσδοκιών με το κίνητρο απόδοσης, τον ορισμό των αρνητικών προσδοκιών και τον προσδιορισμό των πηγών πρόκλησής τους, την αλληλεπίδρασή τους με τις αρνητικές προσδοκίες του Καθηγητή-Σύμβουλο και τέλος, τον προσδιορισμό του ενθαρρυντικού ρόλου της επικοινωνίας διδασκόντων-διδασκομένων. Για τη διερεύνηση των στόχων αυτών αξιοποιήθηκε ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία στη συλλογή και ανάλυση δεδομένων. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από το πρωταρχικό στάδιο των συνεντεύξεων διερευνήθηκαν οι αρνητικές προσδοκίες 8 φοιτητών και αναδείχθηκαν μεταβλητές όπου έπειτα, μέσα από τη συμπλήρωση ερωτηματολογίων, εξετάστηκαν ποσοτικά σε δείγμα 164 εξ αποστάσεως φοιτητών μεταπτυχιακών προγραμμάτων του ΕΑΠ. Από την ανάλυση και συζήτηση των αποτελεσμάτων προέκυψε ότι η πλειοψηφία των φοιτητών εισέρχονται στη μαθησιακή διαδικασία έχοντας κυρίως θετικές προσδοκίες. Οι φοιτητές νιώθουν αρνητικές προσδοκίες σε μικρό βαθμό οι οποίες συνήθως εμφανίζονται στην έναρξη των σπουδών ή κατά την εκπόνηση γραπτών εργασιών. Οι αρνητικές προσδοκίες δύναται να επηρεάσουν και να αποδυναμώσουν το κίνητρο απόδοσης. Οι αρνητικές αυτές προσδοκίες των φοιτητών κατανομάστηκαν από τους ίδιους και έλαβαν επτά ορισμούς. Οι δύο εξέχουσες αρνητικές προσδοκίες είναι οι εξής: «Νιώθω ότι οι σπουδές μου δε θα μου επιφέρουν κάποια επαγγελματική εξέλιξη» και «Νιώθω ότι οι σπουδές μου δε θα μου προσφέρουν τις γνώσεις που προσμένω». Οι αρνητικές προσδοκίες βρέθηκε ότι προκαλούνται από εννέα πηγές και ως πιο σημαντική αναδείχθηκε «ο περιορισμένος χρόνος για μελέτη». Οι φοιτητές αντιλαμβάνονται τις όποιες αρνητικές προσδοκίες φέρει ο Καθηγητής-Σύμβουλός τους εκ τις οποίες επηρεάζονται και διαμορφώνουν τις δικές τους αρνητικές προσδοκίες. Τέλος, αναδείχθηκε ο ενθαρρυντικός ρόλος της επικοινωνίας διδασκόντων- διδασκομένων στην καταπολέμηση των αρνητικών προσδοκιών του εξ αποστάσεως εκπαιδευόμενου. Εν κατακλείδι, συμπεραίνουμε ότι ο ενήλικας εξ αποστάσεως φοιτητής φέρει αρνητικές προσδοκίες σε μικρό βαθμό οι οποίες όμως, δύνανται να επηρεάσουν τη μαθησιακή του/της διαδικασία.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ταβουκτση Κλεονικη ΔΕργασια.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής με τρία παρατήματα.1.63 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.