Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36119
Title: Διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών ειδικότητας "Μουσικής" της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το επαγγελματικό άγχος ως παράγοντα επαγγελματικής εξουθένωσης.
Authors: Αλμπανάκης, Ευάγγελος
Advisor: Παυλινέρη , Παναγιώτα
Keywords: Επαγγελματική εξουθένωση;Professional exhaustion;Επαγγελματικό άγχος;Professional anxiety;Εκπαιδευτικοί ειδικότητας “Μουσικής”;Music educators;Ερωτηματολόγιο μέτρησης επαγγελματικής εξουθένωσης της Mashlach;Mashlach Burnout Inventory
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Στόχος της έρευνας ήταν η μελέτη του επαγγελματικού άγχους και της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών ειδικότητας “Μουσικής” της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το ζήτημα ήταν αναγκαίο να διερευνηθεί γιατί δεν υπήρχε αντίστοιχη έρευνα και γιατί στην ειδικότητα αυτή εμπλέκονται ιδιαίτεροι παράγοντες. Τα ερευνητικά ερωτήματα ήταν: οι αιτίες και τα συμπτώματα του επαγγελματικού άγχους, το επίπεδο της επαγγελματικής εξουθένωσης, καθώς και η σχέση με χαρακτηριστικά όπως φύλο, ηλικία, προϋπηρεσία, οικογενειακή κατάσταση, διδακτική εμπειρία, επίπεδο σπουδών, σχέση εργασίας και αριθμό σχολείων διδασκαλίας. Η έρευνα ήταν ποσοτική, με συμπτωματική δειγματοληψία. Το δείγμα ήταν 63 άτομα (22 άνδρες και 41 γυναίκες) που εργάζονταν το σχολικό έτος 2016-17 σε γυμνάσια κυρίως του νομού Θεσσαλονίκης, αλλά και διαφόρων νομών της χώρας. Μέρος του ερωτηματολογίου ήταν το ερωτηματολόγιο μέτρησης της επαγγελματικής εξουθένωσης Mashlach Burnout Inventory – Educators Edition. Η ανάλυση των δεδομένων έγινε με το λογισμικό Statistical Package for Social Sciences (SPSS-V.21). Η επαγγελματική εξουθένωση δεν εντοπίζεται σε υψηλό επίπεδο. Υψηλότερη Συναισθηματική Εξάντληση έχουν οι γυναίκες, οι συμμετέχοντες ηλικίας 31-40 ετών και οι διδάσκοντες σε 3 σχολεία. Οι κυριότερες αιτίες πρόκλησης επαγγελματικού άγχους είναι το εκπαιδευτικό σύστημα, οι οικονομικές αποδοχές, οι καθυστερήσεις στις τοποθετήσεις, η έλλειψη υποστήριξης, ο θόρυβος και το ακατάλληλο περιβάλλον, η πίεση χρόνου για την προετοιμασία εκδηλώσεων, η ελλιπής επιμόρφωση, η ανυπαρξία ή ακαταλληλότητα αίθουσας μουσικής και υλικοτεχνικής υποδομής, ο μεγάλος αριθμός των μαθητών/τριών των τάξεων, η μη αξιοποίηση των προσόντων, η μετακίνηση σε πολλά σχολεία και ο μεγάλος αριθμός τμημάτων. Τα κυριότερα συμπτώματα είναι εξάντληση, πονοκέφαλος, ημικρανία, όνειρα σχετικά με την εργασία, αφωνία, αϋπνία και ταχυπαλμία. Πιο επιβαρυμένες είναι οι γυναίκες, οι συμμετέχοντες ηλικίας 51-60 χρόνων, οι έγγαμοι/ες, οι έχοντες υπηρεσία 11-20 χρόνων, οι απόφοιτοι ωδείου, οι μόνιμοι και οι διδάσκοντες σε 3 σχολεία. Η παρούσα έρευνα μπορεί να συμβάλλει στην καλύτερη κατανόηση και αντιμετώπιση του επαγγελματικού άγχους και της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών ειδικότητας “Μουσικής”.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Αλμπανάκης Ευάγγελος Α.Μ. 87663.pdfΚυρίως άρθρο2.02 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.