Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36116
Title: Παιχνίδι, γλωσσική ανάπτυξη και διυποκειμενική επίγνωση των νηπίων
Authors: ΡΗΓΑ, ΜΑΡΙΝΑ
Advisor: ΤΣΟΥΡΤΟΥ, ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Keywords: Γλωσσική Ανάπτυξη και Language development;Δυαδικό ελεύθερο παιχνίδι και Free dyadic play;Διυποκειμενική επίγνωση και Intersubjective awareness;Προσχολική ηλικία και Preschool age
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει το επίπεδο της γλωσσικής ανάπτυξης σε παιδιά νηπιακής ηλικίας, κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού, σε σχέση με το βαθμό της διυποκειμενικής επίγνωσης. Διενεργήθηκε παρατήρηση της γλωσσικής συμπεριφοράς των νηπίων, σε δυαδικό ελεύθερο παιχνίδι, σε δείγμα Ν=43, από τα οποίο Ν=22 ήταν κορίτσια και Ν=21 αγόρια. Το 23.3% του δείγματος ήταν 3.5-4.5 ετών ενώ το 76.7% ήταν 4.5-5.5 ετών. Τα είδη των παιχνιδιών που χρησιμοποίησε το δείγμα μας αφορούσαν σε παιχνίδι με ή χωρίς αντικείμενα, στο κατασκευαστικό, στο συμβολικό και λειτουργικό παιχνίδι. Παρατηρήθηκαν και κατεγράφησαν, κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού, βάσει ενός πρωτόκολλου παρατήρησης, διάφορες μεταβλητές όπως η χρήση απλών και σύνθετων φράσεων, η συμμετοχή σε σύντομο ή εκτενή διάλογο, η θετική και αρνητική αλληλεπίδραση με τους συμπαίκτες, η εκκίνηση επικοινωνίας, η διατύπωση ερωτήσεων στο συμπαίκτη, η χρήση μη λεκτικής επικοινωνίας, κ.ά. Μετά τη διαδικασία παρατήρησης, ακολούθησε συνέντευξη με τις νηπιαγωγούς, με σκοπό τη συγκέντρωση επιπρόσθετων πληροφοριών για την πληρέστερη εικόνα του δείγματος. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά του δείγματος, παρουσίαζαν ικανοποιητικό βαθμό γλωσσικής ανάπτυξης, ανάλογος της ηλικίας τους, χωρίς στατιστικά σημαντικές διαφορές ως προς το φύλο. Σε ποσοστό 58.1% του δείγματος, έγινε χρήση σύνθετων φράσεων, το 67.4% δεν παρουσίαζε γλωσσική δυσκολία ή διαταραχή στο λόγο ενώ το 60% του δείγματος συμμετείχε σε εκτενή διάλογο, υποβάλλοντας συχνά ερωτήσεις προς το συμπαίκτη τους. Παρατηρήθηκε, επίσης, θετική συσχέτιση της ανταπόκρισης στο κάλεσμα επικοινωνίας με την ύπαρξη βλεμματικής επαφής, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και αποφαίνεται ότι η γλωσσική ανάπτυξη εξαρτάται από το βαθμό της διυποκειμενικής επίγνωσης του παιδιού, καθώς τα παιδιά που είχαν υψηλό βαθμό γλωσσικής ανάπτυξης, σημείωναν και υψηλό βαθμό διυποκειμενικής επίγνωσης, κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΡΗΓΑ ΜΑΡΙΝΑ_ΔΕ_2017.pdfΟλόκληρη ΔΕ4 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.