Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36087
Title: Διδασκαλία βασικών εννοιών της Κβαντικής Θεωρίας σε μαθητές Λυκείου
Authors: Ντίκου, Αιμιλία
Advisor: Σκορδούλης, Κωνσταντίνος
Keywords: κβαντική θεωρία;μάθηση μέσω σχεδιασμού;ποιοτική έρευνα;μαθητές λυκείου;διδακτική παρέμβαση;εννοιολογική αλλαγή;quantum theory;learning by diesign;conceptual change;qualitative research;high school students;didactic approach
Issue Date: 1-Oct-2017
Abstract: Οι έρευνες που έχουν διεξαχθεί τις τελευταίες δεκαετίες και αφορούν στις διδακτικές τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διδασκαλία της κβαντομηχανικής, δείχνουν ότι δεν πρόκειται για ένα εύκολο έργο, αλλά σίγουρα υπάρχουν κάποιες προσεγγίσεις που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να ενθαρρύνουν την εννοιολογική κατανόηση των κβαντικών εννοιών από τους μαθητές. Για την παρούσα έρευνα σχεδιάστηκε μία διδακτική παρέμβαση στην ενότητα «Βασικές έννοιες της Κβαντικής Θεωρίας». Η διδασκαλία απευθύνεται σε μαθητές των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου και στηρίχθηκε στην οργάνωση μίας μαθησιακής ενότητας στον ηλεκτρονικό σχεδιαστικό χώρο http://cglearner.com, σύμφωνα με τις αρχές της Μάθησης μέσω Σχεδιασμού. Τα διδακτικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για τον σχεδιασμό της διδακτικής ενότητας είναι στοιχεία από την Ιστορία και τη Φιλοσοφία των Επιστημών, νοητικά πειράματα, οπτικές αναπαραστάσεις και εικονικά εργαστήρια με τη βοήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών και του διαδικτύου. Στόχος της εργασίας είναι η άρση των εννοιολογικών εμποδίων που συναντούν οι μαθητές κατά την εκμάθηση των εννοιών της κβαντικής θεωρίας μέσω της διδακτικής παρέμβασης. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα στη Γ’ τάξη του Ελληνικού Λυκείου πρέπει να διδαχτούν η κβαντική θεωρία του Planck, το ατομικό πρότυπο του Bohr, η κυματική θεωρία της ύλης του De Broglie, η αρχή της αβεβαιότητας του Heisenberg και η κυματική εξίσωση του Schrödinger σε μία μόνο διδακτική ώρα. Τα αποτελέσματα της έρευνας στηρίχθηκαν σε γραπτά ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι μαθητές αλλά και σε συνεντεύξεις των μαθητών. Από τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψε ότι τα διδακτικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν έχουν θετικά αποτελέσματα όσον αφορά στην ποιοτική προσέγγιση συγκεκριμένων σημείων των βασικών εννοιών της κβαντικής θεωρίας, ενώ οι μαθηματικές πράξεις και ο καταιγισμός πληροφοριών σε μικρό χρονικό διάστημα, δεν προάγουν την εννοιολογική κατανόηση.
Appears in Collections:ΚΦΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NTIKOY_D.E..pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής3.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.