Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36029
Title: Η συμβολή της βιωματικής μάθησης στη διαμόρφωση της διαπολιτισμικής συνείδησης - Οι απόψεις των συμμετεχόντων του Προγράμματος “Erasmus Plus – People on the move. A meeting on refugee-politics, oral history and humanitarian help”
Authors: Μπάντιου, Μαρκέλλα Μαρίνα
Advisor: Βαϊκούση, Δανάη-Μερόπη
Keywords: Διαπολιτισμική συνείδηση;Intercultural awareness;διαπολιτισμικές ικανότητες;intercultural competencies;Βιωματική Μάθηση;Experiential Learning;στάση;attitude;συμπεριφορά;behaviour;προσφυγικό-μεταναστευτικό ζήτημα;refugee-migration issue
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Εν όψει της μεγάλης μετακίνησης προσφύγων και μεταναστών σε χώρες τις Ευρώπης, είναι υψίστης σημασίας η πραγμάτωση μιας διαλεκτικής και διεπιστημονικής προσέγγισης της «πολιτισμικής» κατάστασης σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Στόχος είναι οι άνθρωποι, τα έθνη, οι κοινωνίες να αποκτήσουν μια κοινωνικο-πολιτισμικά υπεύθυνη θεώρηση των πάντων, για να μπορούν να στοχαστούν κριτικά σε ζητήματα διαβίωσης και συνύπαρξης ατόμων και ομάδων με διαφορετική πολιτισμική προέλευση σε μια ανοιχτή πολυπολιτισμική κοινωνία. Η συμμετοχή τους σε αυτόν τον «δημόσιο διάλογο» αποτελεί μια σπουδαία ευκαιρία για την διάπλαση της διαπολιτισμικής τους συνείδησης. Κι επειδή η διαδικασία αυτή είναι συνεχής και αρκετά απαιτητική, η εκπαίδευση αναλαμβάνει να βρει μεθόδους μάθησης, κατάλληλες για την ανάπτυξη διαπολιτισμικών δεξιοτήτων. Μία από αυτές τις μορφές, είναι η Βιωματική Μάθηση, η οποία απορρέει μέσα από την αέναη αλληλεπίδραση του ατόμου με το περιβάλλον και βασίζεται στις εμπειρίες του. Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τα περιορισμένα ευρήματα στην ελληνική και ξένη βιβλιογραφία, η παρούσα έρευνα καλείται να μελετήσει τις απόψεις των συμμετεχόντων του Προγράμματος «Erasmus Plus – People on the move. A meeting on refugee-politics, oral history and humanitarian help» για τη συμβολή της βιωματικής μάθησης στη διαμόρφωση της διαπολιτισμικής τους συνείδησης. Τα ερευνητικά ερωτήματα στα οποία βασίζεται η έρευνα, αφορούν στην διερεύνηση των απόψεων των συμμετεχόντων σχετικά με τις διαπολιτισμικές δεξιότητες που ανέπτυξαν από την συνύπαρξή τους σε μια πολυπολιτισμική ομάδα και με τις αλλαγές που διαπίστωσαν στον εαυτό τους, μέσω του βιωματικού τρόπου μάθησης, σε επίπεδο συμπεριφορών και στάσεων για το μεταναστευτικό-προσφυγικό ζήτημα. Η μέθοδος έρευνας που επιλέχθηκε είναι η ποιοτική, καθώς προβάλει όλες τις απόψεις, εστιάζει στα νοήματα που τα κοινωνικά υποκείμενα δίνουν στις εμπειρίες τους και αναδεικνύει τα συναισθήματα που τους γεννούνται σε σχέση με αυτές. Για την ανάλυση των δεδομένων, επιλέχθηκε η μέθοδος ανάλυσης περιεχομένου, δεδομένου ότι αποτελεί την εις βάθος ανάλυση των απαντήσεων των συμμετεχόντων στην έρευνα. Από τα ευρήματα της έρευνας, διαπιστώθηκε πως τα άτομα μέσα από την μεταξύ τους συνεργασία και μέσω της συμβίωσής τους, αναγνώρισαν και αποδέχτηκαν τα διαφορετικά πολιτισμικά χαρακτηριστικά των άλλων λαών, αναπτύσσοντας παράλληλα διαπολιτισμικές δεξιότητες, χρήσιμες και για την μετέπειτα ζωή τους. Επίσης, ο βιωματικός τρόπος μάθησης, ώθησε τα άτομα να εμπλακούν ενεργά σε όλη τη διαδικασία της μάθησης, αναλαμβάνοντας ρόλους, πρωτοβουλίες, συμμετέχοντας σε δράσεις κλπ. Το γεγονός αυτό τους δημιούργησε έντονα συναισθήματα και τους οδήγησε να στοχαστούν κριτικά σε σχέση με το προσφυγικό ζήτημα, προκαλώντας αλλαγές στην στάση και στην συμπεριφορά τους.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική εργασία_Μπάντιου Μαρκέλλα Μαρίνα.pdfΔιπλωματική Εργασία2.34 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.