Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35993
Title: Η συμβολή των προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων στην αντιμετώπιση του συνδρόμου της επαγγελματικής εξουθένωσης στους εκπαιδευτικούς των δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στην Περιφερειακή Ενότητα Σερρών
Authors: Τσιγκρά-Ζήκα, Αναστασία
Advisor: Τζιντζίδης, Αναστάσιος
Keywords: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών;Εκπαίδευση ενηλίκων;Ειδική Αγωγή;Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Σύμφωνα με έρευνες, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί βιώνουν τα συμπτώματα της επαγγελματικής εξουθένωσης σε ποσοστό που μπορεί να φτάνει έως 25%. Παρά ταύτα, συγκριτικά με τους Ευρωπαίους και τους Αμερικανούς συναδέλφους τους βιώνουν τα συμπτώματά της πιο ήπια. Τα τελευταία χρόνια γίνονται έρευνες σε ειδικές ομάδες του εκπαιδευτικού κόσμου (Διευθυντές, εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής, εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, κλπ) με στόχο την ολοκληρωμένη μελέτη του φαινομένου και την πλήρη διερεύνηση των παραμέτρων, που το συγκροτούν. Στόχος της εργασίας μας η καταγραφή του επιπέδου επαγγελματικής εξουθένωσης στους εκπαιδευτικούς, που εργάζονται σε δημόσιες δομές ειδικής αγωγής στην περιφερειακή ενότητα Σερρών και η διερεύνηση των επιμορφωτικών αναγκών τους για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Παρόμοια έρευνα δεν έχει υλοποιηθεί στη χώρα μας κι αυτό κάνει την προσπάθειά μας εκτός από πρωτότυπη και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Η έρευνά μας διεξήχθη στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση Ενηλίκων» του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Λαμβάνοντας υπόψη την πεποίθηση των ανθρώπων ότι τα άτομα αλλάζουν ευκολότερα απ’ ότι οι οργανισμοί, επιλέχθηκε η προσέγγιση που εστιάζει στους εργαζόμενους και στην προσπάθεια αλλαγής της συμπεριφοράς τους μέσα από τη θωράκισή τους με νέες γνώσεις και δεξιότητες. Αξιοποιήθηκε η ποσοτική μέθοδος και ως εργαλείο συλλογής δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο. Αφού διαπιστώθηκε ο βαθμός του εργασιακού άγχους, που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, διερευνήθηκαν θέματα σχετικά με το βαθμό ικανοποίησης των επιμορφωτικών προγραμμάτων που παρακολούθησαν κατά το παρελθόν, το περιεχόμενο και τη μεθοδολογία του επιθυμητού τύπου επιμόρφωσης, τα κίνητρα αλλά και τα εμπόδια των εκπαιδευτικών που επηρεάζουν τη συμμετοχή τους, την οργάνωση της επιμόρφωσής τους, τις απόψεις τους σχετικά με τους εκπαιδευτές και τον υπεύθυνο φορέα υλοποίησης των επιμορφωτικών δράσεων, τη σύνδεση της συμμετοχής τους σε επιμορφωτικά προγράμματα με την επαγγελματική τους εξέλιξη. Η διερεύνηση των επιμορφωτικών αναγκών στην παρούσα μελέτη υλοποιήθηκε στη βάση των κανόνων εκπαίδευσης ενηλίκων, καθώς οι εκπαιδευτικοί ως ενήλικοι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν σε εκπαιδευτικές δράσεις θέτοντας οι ίδιοι το πλαίσιο της οργάνωσής τους, προκειμένου να ικανοποιήσουν ορισμένες ανάγκες τους. Όπως φάνηκε από τα αποτελέσματα, οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν τη συμμετοχή τους σε επιμορφωτικά προγράμματα με θέμα την επαγγελματική εξουθένωση και σκιαγραφούν τις προϋποθέσεις ενός επιτυχούς προγράμματος εκπαίδευσης. Ασφαλώς, τα συμπεράσματα της έρευνας μπορούν και πρέπει να ληφθούν υπόψη τόσο από την Πολιτεία όσο και από κάθε καλόπιστο ερευνητή, αφού αποτελούν την αντανάκλαση των προσδοκιών και των αναγκών των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών στην έρευνα.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΣΙΓΚΡΑ ΖΗΚΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ.pdfΔιπλωματική εργασία2.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.