Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35928
Title: Η θετική επίδραση της πολυγλωσσίας στην επιτυχή εκμάθηση των γερμανικών ως δεύτερη ξένη γλώσσα σε επίπεδο Α1. Μια εμπειρική έρευνα με μαθητές στο ελληνικό δημόσιο σχολείο.
Authors: Στάμου, Μαρία
Advisor: Σταφυλίδου Αλατάκη, Γεωργία
Keywords: Διδακτική της πολυγλωσσίας, πολυγλωσσία, ξενόγλωσσο μάθημα, γερμανικά σαν δεύτερη ξένη γλώσσα;Tertiärsprache, L3, Deutsch als zweite Fremdsprache, Mehrsprachigkeit
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Βιώνουμε σήμερα την εποχή της παγκοσμιοποίησης, στην οποία η πολυγλωσσία καθίσταται όλο και πιο επιτακτική. Εδώ η γλώσσα περιλαμβάνει κάτι περισσότερο από αποκλειστικά και μόνο επικοινωνία. Η γλώσσα είναι ο τρόπος για την κατανόηση ξένων πολιτισμών. Έτσι σήμερα ο διαπολιτισμικός χαρακτήρας του ξενόγλωσσου μαθήματος είναι εξαιρετικά σημαντικός, ώστε μέσω αυτού, όχι μόνο να διδαχθούν γνώσεις ξένων γλωσσών, αλλά να προετοιμαστεί το άτομο ως πολίτης του κόσμου, που είναι σε θέση να ενσωματωθεί σε πολλές κουλτούρες. Η πολυγλωσσία λοιπόν προκύπτει από αυτήν την επιδίωξη ως βασικός σχεδιασμός των σχολικών προγραμμάτων και συστατικό κομμάτι του μαθήματος των ξένων γλωσσών. Με βάση την υπόθεση, ότι η πρώτη ξένη γλώσσα μπορεί να έχει θετική επίδραση στην εκμάθηση της δεύτερης, η εργασία μου πραγματεύεται την προσπάθεια επιβεβαίωσης αυτής της υπόθεσης. Οι γλώσσες, με τις οποίες ασχολούμαι είναι τα αγγλικά ως πρώτη και τα γερμανικά ως δεύτερη ξένη γλώσσα. Η εργασία αποτελείται από το θεωρητικό και το πρακτικό κομμάτι. Στο θεωρητικό κομμάτι περιγράφεται η σημερινή κατάσταση στον τομέα της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στην Ελλάδα. Εκτός αυτού περιγράφω την θέση της γερμανικής γλώσσας στο εκπαιδευτικό σύστημα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Περαιτέρω αναφέρω τις θεωρίες σχετικά με την εκμάθηση των γλωσσών, τόσο της μητρικής όσο και των ξένων γλωσσών. Στο επίκεντρο της θεωρητικής ανάλυσης της εργασίας βρίσκεται η διδακτική των επόμενων ξένων γλωσσών μετά την πρώτη, οι στόχοι της, οι αρχές της ,πάνω στις οποίες βασίζεται το πρακτικό κομμάτι της εργασίας μου. Στο πρακτικό κομμάτι της εργασίας παρουσιάζω τις μεθόδους, με την βοήθεια των οποίων επιχειρώ την επιβεβαίωση της αρχικής μου υπόθεσης. Εργάσθηκα με μια ομάδα μαθητών της έκτης τάξης του ελληνικού δημοτικού σχολείου σε επίπεδο γλωσσομάθειας Α1. Σε έξι διδακτικές ώρες, που προετοίμασα με δικό μου διδακτικό υλικό, προσπάθησα να προωθήσω τις αρχές της πολυγλωσσίας και να αξιοποιήσω προς όφελος της εκμάθησης της γερμανικής γλώσσας ως δεύτερη ξένη γλώσσα τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις των μαθητών από την πρώτη ξένη γλώσσα των αγγλικών. Μέσω της προετοιμασίας του δικού μου υλικού και της εφαρμογής του στην πράξη διαπίστωσα, ότι η πρώτη ξένη γλώσσα μπορεί να αποδειχθεί ιδιαιτέρως βοηθητική για την εκμάθηση της δεύτερης ξένης γλώσσας. Οι προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες από το μάθημα τόσο της μητρικής γλώσσας, όσο και της πρώτης ξένης γλώσσας έδωσαν στους μαθητές μου την δυνατότητα να προσεγγίσουν την εκμάθηση των γερμανικών με πιο εύκολο, αποτελεσματικό και γρήγορο τρόπο. Η επιλογή του θέματος για την διπλωματική μου εργασία προέκυψε από τo συνεχές παράπονο των μαθητών μου, ότι τα γερμανικά είναι η πιο δύσκολη γλώσσα. Συχνά αναλογίζομαι πως μπορώ να διαμορφώσω ένα πιο εύκολο και ελκυστικό, αλλά συγχρόνως και αποδοτικό μάθημα, ώστε οι μαθητές να μην απογοητεύονται από την πολυπλοκότητα της γερμανικής γλώσσας. Από την έρευνα για την διδακτική των γλωσσών μετά την πρώτη ξένη γλώσσα βελτιώθηκα και εξελίχθηκα και η ίδια στο γνωστικό μου αντικείμενο, ώστε να εφαρμόσω όλες τις καινούργιες μεθόδους και διαδικασίες στο δικό μου μάθημα γερμανικών.
Appears in Collections:ΓΕΡ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική εργασία Στάμου Μαρία 82312.pdfΔιπλωματική εργασία5.59 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.