Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35902
Title: Η Ορατή Σκέψη στην Εκπαίδευση Ενηλίκων: Πιλοτική εφαρμογή μεθοδολογίας για την ενεργοποίηση του στοχασμού στο πλαίσιο του Γλωσσικού Γραμματισμού στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Χανίων.
Authors: Παλιεράκη, Καλλιόπη
Advisor: Μέγα, Γεωργία
Keywords: εκπαίδευση ενηλίκων;adults education;ορατή σκέψη;visible thinking;αξιοποίηση τέχνης;use of art;μεταγνώση;metacognition;στοχασμός;meditation
Issue Date: 27-Sep-2017
Abstract: Θέμα της συγκεκριμένης διπλωματικής εργασίας ήταν η διερεύνηση του βαθμού στον οποίο η αξιοποίηση της μεθοδολογικής πρότασης της Γεωργίας Μέγα (2010) που στηρίζεται στο project Visible Thinking και σε μεθοδολογίες που εισάγουν την τέχνη στην εκπαίδευση, είναι δυνατό να συμβάλει στην ενεργοποίηση του στοχασμού και των μεταγνωστικών δεξιοτήτων των ενήλικων εκπαιδευόμενων του ΣΔΕ Χανίων. Συγχρόνως, επιχειρήθηκε να γίνει σύγκριση της συγκεκριμένης μεθοδολογικής πρότασης με τις ομαδοσυνεργατικές τεχνικές, που ως επί το πλείστον εφαρμόζονται στα ΣΔΕ, με αναφορά σε τέσσερις ερευνητικούς άξονες: κατάκτηση γνωστικών στόχων, ενεργητική συμμετοχή και ενδιαφέρον, ενεργοποίηση στοχασμού και καλλιέργεια μεταγνωστικών δεξιοτήτων. Προκειμένου να γίνει προσέγγιση του παραπάνω ερευνητικού θέματος επιλέχθηκε να πραγματοποιηθεί μια ποιοτική έρευνα και πιο συγκεκριμένα μια έρευνα δράσης, η οποία στηρίζεται στο σχεδιασμό, δράση, παρατήρηση και αναστοχασμό (Creswell, 2011). Στη συγκεκριμένη έρευνα έλαβαν μέρος δύο τμήματα του Α’ Κύκλου Σπουδών του ΣΔΕ Χανίων. Σχεδιάστηκαν δύο κύκλοι μαθημάτων (διάρκειας 10 ωρών περίπου ο καθένας) ο ένας στηριζόμενος στις αρχές της μεθοδολογικής πρότασης της Γεωργίας Μέγα (2010) (πειραματική ομάδα) και ο άλλος στηριζόμενoς στις ομαδοσυνεργατικές τεχνικές που προτείνεται να υλοποιούνται στα ΣΔΕ (ομάδα ελέγχου). Για τη συλλογή των δεδομένων αξιοποιήθηκαν τέσσερα ερευνητικά εργαλεία: ατομικό ημερολόγιο ερευνήτριας, σχάρες παρατήρησης, φύλλο αξιολόγησης κατάκτησης γνωστικών στόχων πριν και μετά τη διδακτική παρέμβαση και φύλλο αξιολόγησης διδακτικής παρέμβασης από τους εκπαιδευόμενους. Η πραγματοποίηση της συγκεκριμένης έρευνας δράσης οδήγησε στη διαπίστωση ότι η εφαρμογή της μεθοδολογικής πρότασης της Γεωργίας Μέγα (2010), είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικά στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων και συγκεκριμένα στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Οι ενήλικες εκπαιδευόμενοι έδειξαν να απολαμβάνουν τον καινοτόμο χαρακτήρα της συγκεκριμένης διδακτικής μεθοδολογίας και κυρίως τις δραστηριότητες που αφορούσαν στην παρατήρηση και επεξεργασία έργων τέχνης. Οι συγκεκριμένες δραστηριότητες ήταν, επίσης, πολύ παραγωγικές και αποτελεσματικές ως προς την κατάκτηση των γνωστικών στόχων, την πρόκληση του ενδιαφέροντος και την κινητοποίηση των εκπαιδευόμενων, αλλά και ως προς την στοχαστική τους ενεργοποίηση. Και οι δύο διδακτικές παρεμβάσεις φάνηκε να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές σε όλους τους ερευνητικούς άξονες που μελετήθηκαν. Η προτεινόμενη μεθοδολογία της Γεωργίας Μέγα φάνηκε, ωστόσο, να συμβάλει περισσότερο στην ενεργοποίηση του στοχασμού των εκπαιδευόμενων, στη βελτίωση των δεξιοτήτων γραπτού λόγου και στην τόνωση της αυτοπεποίθησής τους σχετικά με τα ακαδημαϊκά τους επιτεύγματα. Η ομάδα ελέγχου φάνηκε, τέλος, να κατανόησε καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο απέκτησε νέες γνώσεις, πιθανά λόγω προηγούμενης έκθεσης της σε ανάλογες διδακτικές τεχνικές.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
διπλωματική_παλιεράκη.pdfΔιπλωματική εργασία4.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.