Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35803
Title: ΕΜΦΥΛΕΣ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ: ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α’, Β’ ΚΑΙ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Authors: ΜΥΣΙΡΛΗ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ
Advisor: ΣΙΑΝΟΥ-ΚΥΡΓΙΟΥ, ΕΛΕΝΗ
Keywords: ΕΜΦΥΛΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ;ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει πώς προβάλλονται και τι χαρακτηριστικά αποδίδονται στα φύλα στο περιεχόμενο (κείμενα, ασκήσεις και εικονογράφηση) των εγχειριδίων της Νεοελληνικής Γλώσσας των τριών τάξεων του Γυμνασίου. Ειδικότερα, στόχος είναι να καταμετρηθεί η συχνότητα εμφάνισης των δύο φύλων στα σχολικά εγχειρίδια είτε με την ιδιότητα των δημιουργών των κειμένων είτε ως επώνυμα πρόσωπα για τα οποία γίνεται λόγος μέσα σ’ αυτά, να αναζητηθούν οι αναπαραστάσεις που αποδίδονται στα δύο φύλα μέσα στον ιδιωτικό χώρο του σπιτιού και να διερευνηθεί ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζονται να δραστηριοποιούνται τα δύο φύλα στο δημόσιο κοινωνικό βίο. Αφορμή για τη διεξαγωγή της έρευνας αποτέλεσε το γεγονός ότι τα σχολικά εγχειρίδια, μολονότι ο κοινωνικοποιητικός τους ρόλος έχει επισημανθεί από πολλούς/ πολλές επιστήμονες, σύμφωνα με προγενέστερες έρευνες, εξακολουθούν να εμπεριέχουν και συνεπώς να συντηρούν στερεοτυπικές διχοτομίες με βάση το φύλο. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε και η έρευνα, στην οποία συμμετείχα και η ίδια ως μέλος της ερευνητικής ομάδας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων που μελέτησε μεταξύ άλλων και τα σχολικά εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας του Γυμνασίου που διδάσκονταν το 2006. Αφενός, λοιπόν, εκείνη η σύντομη ερευνητική μου δραστηριότητα, αφετέρου η επαγγελματική μου ιδιότητα ως εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αποτέλεσαν το έναυσμα της εκπόνησης της παρούσας εργασίας. Η δομή της εργασίας διαρθρώνεται σε δύο μέρη, το θεωρητικό και το εμπειρικό. Στο θεωρητικό μέρος αρχικά αναπτύσσονται οι έννοιες της κοινωνικής ταυτότητας και της έμφυλης ταυτότητας ενώ στη συνέχεια αναλύεται το ζήτημα των κοινωνικών ανισοτήτων και ειδικότερα οι ανισότητες φύλου μέσα από τον εκπαιδευτικό θεσμό. Μέσα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση παρουσιάζονται με συντομία συναφείς με το θέμα έρευνες που έχουν διεξαχθεί σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Στο ερευνητικό μέρος παρουσιάζεται η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε, η οποία είναι η ανάλυση περιεχομένου με τις δύο μορφές, την ποσοτική και την ποιοτική. Στη συνέχεια, γίνεται η παρουσίαση των ευρημάτων με βάση τις κατηγορίες ανάλυσης που ορίστηκαν εξαρχής. Κάθε φορά που παρουσιάζονται τα ευρήματα ακολουθεί σύντομος σχολιασμός ενώ συνολικά τα συμπεράσματα και οι προτάσεις καταγράφονται στο τέλος. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προέκυψε ότι, παρά τις επιμέρους θετικές πρακτικές που εντοπίζονται στο περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων οι στερεοτυπικές με βάση το φύλο αναπαραστάσεις εξακολουθούν να υπάρχουν.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MYSIRLI AGGELIKI.pdfΚΥΡΙΩΣ ΑΡΘΡΟ1.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.