Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35764
Title: Φαινόμενο Θερμοκηπίου: Μια διδακτική προσέγγιση
Authors: ΤΖΟΥΜΑΚΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ
Advisor: ΠΛΑΚΑΤΟΥΡΑΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ
Keywords: φαινόμενο θερμοκηπίου;θερμοκηπικά αέρια;υπερθέρμανση του πλανήτη;διοξείδιο του άνθρακα;προσομοίωση φαινομένου;πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
Issue Date: 1-Oct-2017
Abstract: Το φαινόμενο του θερμοκηπίου είναι ένα επίκαιρο περιβαλλοντικό πρόβλημα που προκαλεί ανησυχία παγκοσμίως. Χωρίς βέβαια το ευεργετικό φυσικό φαινόμενο του θερμοκηπίου, η μέση θερμοκρασία της Γης θα ήταν περίπου – 20 °C αντί για + 15 °C που είναι σήμερα. Ορισμένα άερια συστατικά της ατμόσφαιρας, τα θερμοκηπικά αέρια επιτρέπουν τη διέλευση της ηλιακής ακτινοβολίας, αλλά απορροφούν και επανεκπέμπουν ένα μέρος της υπέρυθρης ακτινοβολίας που εκπέμπει η Γη. Το διοξείδιο του άνθρακα, οι υδρατμοί, το μεθάνιο, τα αλογονούχα αέρια (όπως HFCs, HCFCs, CFCs ), το υποξείδιο του αζώτου, το τροποσφαιρικό όζον αποτελούν τα πιο σημαντικά θερμοκηπικά αέρια. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων εκατό ετών, παρατηρείται αύξηση των περισσοτέρων παραπάνω αερίων λόγω της βιομηχανικής επανάστασης και της συνεχιζόμενης βιομηχανικής δραστηριότητας, της αποψίλωσης των δασών και άλλων ανθρώπινων δραστηριοτήτων με αποτέλεσμα την όξυνση του φαινομένου του θερμοκηπίου. H διακυβερνητική επιτροπή για την αλλαγή του κλίματος (IPCC) έχει ήδη διαπιστώσει πως μέσα σε 100 χρόνια η θερμοκρασία σημείωσε άνοδο 0,74 ± 0,18 ºC με το μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης να παρουσιάζεται κατά το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. Ένας άμεσος αντίκτυπος αυτής της θέρμανσης του πλανήτη είναι η άνοδος της στάθμης της θάλασσας λόγω της μείωσης της χιονοκάλυψης και της απώλειας μάζας σε παγετώνες και γενικότερα σε πάγους του πλανήτη. Επίσης ολοένα και περισσότερες ενδείξεις υπάρχουν που υποδεικνύουν πως το φαινόμενο αυτό οδηγεί άμεσα στην κλιματική αλλαγή και έμμεσα στην μείωση της βιοποικιλότητας. Οι περισσότερες κυβερνήσεις των κρατών παγκοσμίως έχουν υπογράψει μέτρα μείωσης των θερμοκηπικών αερίων, με τελευταία την συνθήκη των Παρισίων. Γίνεται κατανοητό πως το φαινόμενο του θερμοκηπίου, λόγω της σπουδαιότητας του, πρέπει να είναι αντικείμενο διδασκαλίας στις περισσότερες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα πλαίσια των φυσικών επιστημών. Γίνεται αναφορά στο σχετικό υλικό που υπάρχει στα σχολικά εγχειρίδια σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Επιπλέον παρατίθενται τρια ενδεικτικά σχέδια διδασκαλίας του φαινομένου του θερμοκηπίου, «Πειραματισμός με ενυδρεία και φιάλη με χώμα», «Διδασκαλία με χρήση παράλληλων κειμένων και ιστοσελίδων του διαδικτύου – κατασκευή εννοιολογικού χάρτη» και «Διδασκαλία με χρήση προσομοίωσης του φαινουμένου του θερμοκηπίου». Τέλος κρίνεται σκόπιμη η οργάνωση ενός προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με θέμα το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος περιγράφονται ενδεικτικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, οπώς «καταιγισμός ιδεών», «έρευνα επισκόπησης», «μελέτη πεδίου», «βιωματικό παιχνίδι» και άλλες.
Appears in Collections:ΚΦΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
diplomatiki_tzoumakis_final (1).pdfδιπλωματική εργασία4.46 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.