Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35745
Title: Οι αρχές της βιωματικής μάθησης στο πλατωνικό έργο και στη θεωρία της Μετασχηματίζουσας Μάθησης του J. Mezirow
Authors: Παπαπέτρου, Βασιλική
Advisor: Βρεττός, Ιωάννης
Keywords: Βιωματική Μάθηση;Πλάτων;Σωκράτης;Mezirow;Μετασχηματίζουσα Μάθηση;Διαλεκτική
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί με την αξιοποίηση της ιστορικοσυγκριτικής μεθόδου να προσεγγίσει τις αρχές της βιωματικής μάθησης, όπως αυτές αποτυπώνονται στη γνωσιοθεωρία του Πλάτωνα και στη θεωρία της Μετασχηματίζουσας Μάθησης του Jack Mezirow. Ο Σωκράτης μέσα από την ερώτηση «τι εστί» προσπαθεί να εμβαθύνει μέσα από τα επιφαινόμενα στην ουσία των πραγμάτων. Η μαιευτική μέθοδος, πρόδρομος της αυστηρής Διαλεκτικής την οποία αναπτύσσει ο Πλάτων στα ωριμότερα έργα του, όπως στην Πολιτεία και στον Σοφιστή, τίθεται στην υπηρεσία της θεωρίας της ανάμνησης, προκειμένου να αποκαλυφθεί η Αλήθεια. Η πορεία για την αποκάλυψη της αλήθειας είναι μια βιωματική διαδικασία η οποία απαιτεί την ενεργό συμμετοχή του υποκειμένου. Παράλληλα, η θεωρία της Μετασχηματίζουσας Μάθησης του Mezirow εστιάζει στην αναθεώρηση πρακτικών και συνηθειών, δηλαδή των βιωμάτων τα οποία παρεμποδίζουν την ορθή κρίση. H Μετασχηματίζουσα Μάθηση θεωρήθηκε μια διδακτική προσέγγιση που ενθαρρύνει τους εκπαιδευομένους να αντιμετωπίζουν τα «αποπροσανατολιστικά διλήμματα», να εξετάζουν κριτικά τις υποθέσεις που σχετίζονται με αντιφατικές πληροφορίες, να αναζητούν πρόσθετες προοπτικές και να κατακτούν τελικά νέες γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις υπό το πρίσμα του στοχασμού και προκειμένου να κατευθυνθεί η μελλοντική δράση. Στόχος της θεωρίας είναι η πραγματοποίηση της προσωπικής και πνευματικής ανάπτυξης. Πέρα από τον Mezirow, βέβαια, πραγματοποιείται στην παρούσα εργασία αναδρομή στους κυριότερους εκπροσώπους της βιωματικής μάθησης. Στη συνέχεια, μελετώνται ενδελεχώς τόσο ο Πλάτων αναφορικά με τις αντιλήψεις του για την εκπαίδευση εν γένει και τη Δια Βίου Μάθηση όσο και ο J. Mezirow αναφορικά με τη Μετασχηματίζουσα Μάθηση. Παράλληλα, διερευνώνται οι θεωρήσεις και των δύο αυτόνομα για τη βιωματική μάθηση. Σε αυτήν την προσπάθεια, αναδύονται οι κοινοί τόποι και τα αποκλίνοντα στοιχεία μεταξύ των δύο με αφετηρία τις αρχές της βιωματικής μάθησης. Η εργασία ολοκληρώνεται με τη συναγωγή συμπερασμάτων και τη διατύπωση προτάσεων σχετικά με την εφαρμογή των συμπερασμάτων στα προγράμματα σπουδών των οργανισμών εκπαίδευσης ενηλίκων.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Παπαπέτρου_Βασιλική_Διπλωματική.pdfΔιπλωματική Εργασία2.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.