Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35732
Title: Ενσυναίσθηση, αντιλήψεις εφήβων μαθητών για την πατρική γονικότητα και σχολική επίδοση
Authors: Αγγέλου, Σοφία
Advisor: Τσούρτου, Βασιλική
Keywords: ενσυναίσθηση;empathy;πατρική τυπολογία;father parenting style;σχολική επίδοση;school performance;εφηβεία;adolescence
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Η παρούσα έρευνα είχε ως σκοπό να διερευνήσει τη σχέση της ενσυναίσθησης με τη σχολική επίδοση εφήβων μαθητών, σε συνδυασμό με τις αντιλήψεις τους για την πατρική γονική τυπολογία. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα εξέτασε: α) τη σχέση ανάμεσα στο επίπεδο ενσυναίσθησης εφήβων μαθητών γυμνασίου και τη σχολική τους επίδοση, β) τη σχέση ανάμεσα στην πατρική γονική τυπολογία και το επίπεδο ενσυναίσθησης των μαθητών και γ) τη σχέση ανάμεσα στην πατρική γονική τυπολογία και τη σχολική επίδοση των μαθητών. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν μαθητές και μαθήτριες πέντε γυμνασίων του Ν. Δράμας και από τις τρεις τάξεις. Ως ερευνητικά εργαλεία επιλέχτηκαν: α) για τη μέτρηση της ενσυναίσθησης, το ερωτηματολόγιο «An Index of empathy for children and adolescents» της Bryant (1982) και β) για την αξιολόγηση της τυπολογίας του Έλληνα πατέρα, το ερωτηματολόγιο Parenting Styles and Dimensions Questionnaire, (Robinson, Mandleco, Olsen&Hart, 1995), ενώ γ) για τη μέτρηση της σχολικής επίδοσης, συμπληρώθηκαν ο γενικός μέσος όρος βαθμολογίας και η βαθμολογία στο μάθημα της λογοτεχνίας που έλαβαν οι μαθητές στο 1ο τετράμηνο. Τα αποτελέσματα της έρευνας συναρτώμενα με τα βιβλιογραφικά ευρήματα υποστηρίζουν αρχικά ότι υπάρχει θετική σχέση ανάμεσα στο επίπεδο της ενσυναίσθησης και τη σχολική επίδοση (στον γενικό Μ.Ο. και τη λογοτεχνία), ωστόσο, η σχέση χαρακτηρίζεται ως πολύ ασθενής. Ακόμη, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το επίπεδο της ενσυναίσθησης σχετίζεται θετικά με τον υποστηρικτικό πατέρα. Το επίπεδο ενσυναίσθησης σχετίζεται αρνητικά με τον αυταρχικό πατέρα. Αντίθετα, η ενσυναίσθηση δεν φαίνεται να συσχετίζεται με τα άλλα είδη της πατρικής τυπολογίας, δηλαδή με τον αυστηρό και τον επιτρεπτικό πατέρα. Έπειτα, διαπιστώνεται ότι υπάρχει στατιστικά σημαντική σχέση ανάμεσα στον υποστηρικτικό πατέρα και τη σχολική επίδοση (στον γενικό Μ.Ο. και τη λογοτεχνία). Οι σχέσεις των υπόλοιπων τύπων της πατρικής τυπολογίας με τις επιδόσεις είναι στατιστικά ασήμαντες. Τέλος, η έρευνα παρουσιάζει ότι τα κορίτσια σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό από τα αγόρια ανήκουν στην ομάδα υψηλής ενσυναίσθησης. Τα ευρήματα δείχνουν πόσο σημαντική είναι η ενσυναίσθηση και η επίδραση του πατρικού τύπου στην ευρύτερη ανάπτυξη του εφήβου.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΕ ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΟΦΙΑ.pdfΔιπλωματική Εργασία1.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.