Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35724
Title: Αξιοποιώντας διδακτικά σενάρια τεχνολογίας Web 2.0 στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: μία έρευνα δράσης.
Authors: Λυμπιτάκη, Μαρία
Advisor: Μουζάκης, Χαράλαμπος
Keywords: Επιμόρφωση ΤΠΕ;Διδακτικά σενάρια;Μετασχηματίζουσα μάθηση;Έρευνα δράσης;Web 2.0;ICT Training;Teaching Scenarios;Transformative Learning;Action Research
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Η ένταξη και αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στη διδακτική πρακτική, αντιμετωπίζεται από την εκπαιδευτική κοινότητα ως προϋπόθεση για ένα σύγχρονο καινοτόμο σχολείο. Σε αυτό το πλαίσιο, σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν τα τελευταία έτη, μεγάλης κλίμακας έργα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, για τη διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ. Ωστόσο, όπως υπαγορεύουν ευρήματα ελληνικών και ξένων ερευνών, οι επιμορφωτικές δράσεις δεν είχαν την αναμενόμενη αποτελεσματικότητα στην παιδαγωγική χρήση των ΤΠΕ από τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς. Η ενσωμάτωσή τους σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα αντιμετωπίζεται περισσότερο ως περιφερειακή δράση, και εφαρμόζεται ως μία συμπληρωματική παρέμβαση στην καθιερωμένη δασκαλοκεντρική εκπαιδευτική πρακτική. Η παρούσα εργασία επιχειρεί, ακολουθώντας τη μεθοδολογία της εκπαιδευτικής έρευνας δράσης, να συμβάλει στη βελτίωση της επιμορφωτικής διαδικασίας, μέσα από τον σχεδιασμό και την εφαρμογή διδακτικών σεναρίων, που βασίζονται στις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων, και ειδικότερα στη θεωρία μετασχηματίζουσας μάθησης. Τα διδακτικά σενάρια προτείνονται ως ενότητα προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη διδακτική αξιοποίηση των εφαρμογών web 2.0. Στο πλαίσιο αυτό, διοργανώθηκε πιλοτική επιμορφωτική παρέμβαση, με τη συμμετοχή 19 εκπαιδευτικών, στην οποία αρχικά υλοποιήθηκαν τα σενάρια και στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε διερεύνηση ως προς τρεις άξονες: την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης σε επίπεδο μετάδοσης γνώσεων και δεξιοτήτων, σε επίπεδο μετασχηματισμού αντιλήψεων και στάσεων των συμμετεχόντων και σε επίπεδο ενίσχυσης της αυτοπεποίθησής τους για την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη. Τα αποτελέσματα της διερεύνησης έδειξαν ότι, η διδακτική παρέμβαση συνολικά αποτιμήθηκε θετικά από τους εκπαιδευόμενους. Κρίθηκε εξαιρετικά αποτελεσματική, ως προς την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων και όλοι οι εκπαιδευόμενοι βίωσαν τον μετασχηματισμό των απόψεων και στάσεών τους, απέναντι στην ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, άλλοι σε μεγαλύτερο και άλλοι σε μικρότερο βαθμό. Επίσης, η παρέμβαση, συνέβαλε σημαντικά στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των συμμετεχόντων για τη διδακτική αξιοποίηση των γνώσεων και δεξιοτήτων που απέκτησαν, χωρίς ωστόσο να εξαλειφθούν απόλυτα οι επιφυλάξεις και οι ανασφάλειές τους. Από τη μελέτη του συνόλου της εκπαιδευτικής διεργασίας αποδείχθηκε ότι τελικά οι εκπαιδευόμενοι επιτυγχάνουν ευκολότερα τους εκπαιδευτικούς στόχους που σχετίζονται με την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων. H αλλαγή στάσεων, όπως αυτή που αφορά την μεταστροφή τους στο ζήτημα της ουσιαστικής αξιοποίησης των ΤΠΕ για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, είναι σαφώς δυσκολότερη υπόθεση και απαιτεί την υπέρβαση φόβων και ανασφαλειών μέσω σύνθετων ψυχοσυναισθηματικών και νοητικών διεργασιών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lympitaki_Maria_DE.pdfΔιπλωματική εργασία4.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.