Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35670
Title: Εκπαίδευση ενηλίκων Ρομά: Διερεύνηση απόψεων εκπαιδευτών ενηλίκων σχετικά με την εφαρμογή ενεργητικών εκπαιδευτικών τεχνικών
Authors: Μπέτση, Έλλη
Advisor: Βαϊκούση, Δανάη- Μερόπη
Keywords: Μετασχηματίζουσα μάθηση, χειραφέτηση, κριτική συνειδητοποίηση, διαπολιτισμικότητα;Transformative Learning, liberation, critical consciousness, Interculturalisation
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Με την παρούσα μελέτη επιχειρείται να διερευνηθεί ο βαθμός που οι εκπαιδευτές ενηλίκων Ρομά χρησιμοποιούν τις ενεργητικές εκπαιδευτικές τεχνικές και οι απόψεις τους σχετικά με την αποτελεσματικότητα αυτών. Στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, το χρονικό διάστημα από Μάρτιο έως Μάιο 2017, συμμετείχαν 85 εκπαιδευτές, οι οποίοι είχαν απασχοληθεί σε εκπαιδευτικά και επιμορφωτικά προγράμματα ενηλίκων Ρομά. Για την προσέγγιση του θέματος εφαρμόσθηκε η μέθοδος της επισκόπησης. Ο συνδυασμός των τεχνικών του ερωτηματολογίου και της ημιδομημένης συνέντευξης συντέλεσε στην εξαγωγή ποσοτικών και ποιοτικών αποτελεσμάτων. Προέκυψε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα, ποσοστό 97,6%, χρησιμοποιούν τις ενεργητικές τεχνικές, καθότι θεωρούν ότι από τη χρήση τους επωφελούνται αμφότεροι εκπαιδευόμενοι και εκπαιδευτές και ταυτόχρονα υποστηρίζεται η εκπαιδευτική διεργασία. Υποστηρίζουν ότι οι σύγχρονες εκπαιδευτικές μέθοδοι και τεχνικές συμβάλλουν στην ενεργητική συμμετοχή των εκπαιδευομένων, στη δημιουργική αξιοποίηση των εμπειριών τους και στην ανάπτυξη κλίματος συνεργασίας και αλληλεγγύης. Σύμφωνα με τις απόψεις τους, στα οφέλη των ενήλικων εκπαιδευόμενων Ρομά συμπεριλαμβάνονται η τόνωση της αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησής τους, η ανάπτυξη σχέσεων με τον/την εκπαιδευτή/εκπαιδεύτρια και η δημιουργία θετικής στάσης απέναντι στην εκπαίδευση. Θεωρούν ότι η εκπαίδευση αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για τη χειραφέτηση των ίδιων των Ρομά. Σύμφωνα με τους στοχαστές της θεωρίας της Μετασχηματίζουσας Μάθησης η εκπαίδευση ενηλίκων συνεισφέρει στην ανάπτυξη του κριτικού στοχασμού. Η κριτική συνειδητοποίηση των συνθηκών κοινωνικού αποκλεισμού που βιώνουν, μπορεί να οδηγήσει τους ίδιους τους Ρομά στην ενεργοποίηση για τον απεγκλωβισμό τους απ’ αυτήν την κατάσταση, καθώς και στον μετασχηματισμό των δυσλειτουργικών τους παραδοχών. Όσον αφορά τους ίδιους τους εκπαιδευτές αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα των ενεργητικών τεχνικών στην διάγνωση εκπαιδευτικών αναγκών των Ρομά. Γνωρίζουν καλύτερα τα χαρακτηριστικά της εκπαιδευτικής ομάδας των ενηλίκων Ρομά και αναπτύσσουν αποτελεσματικό κλίμα επικοινωνίας μαζί τους. Υιοθετούν νέες στάσεις απέναντι στους Ρομά και πρόσθετα διευκολύνονται στην υλοποίηση της στρατηγικής τους. Στα αποτελέσματα της έρευνας τονίζεται τόσο η αναγκαιότητα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτών σε θέματα κουλτούρας και πολιτισμού των Ρομά όσο και η εκπαίδευση και εξειδίκευσή τους σε θέματα εκπαίδευσης ενηλίκων, προκειμένου να χρησιμοποιούν με ευελιξία τις ενεργητικές τεχνικές για την αποτελεσματικότητά τους στην εκπαιδευτική διεργασία.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΕΛΛΗ ΜΠΕΤΣΗ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.pdfΚυρίως σώμα της Διπλωματικής Εργασίας2.46 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.