Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35630
Title: Η εθνική πολιτική των μεταφορών και η υλοποίησή της στο περιφερειακό επίπεδο μέσω των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων. Σύγκριση μεταξύ προγραμματισμένων και υλοποιούμενων παρεμβάσεων με επικέντρωση στην Περιφέρεια Ηπείρου.
Authors: Λιλής, Παύλος
Advisor: Τασοπούλου, Αναστασία
Keywords: Μεταφορές;Transport;Επιχειρησιακά Προγράμματα;Operational Programs;Ήπειρος;Epirus;Ευρωπαϊκή Ένωση;European Union;Ανάπτυξη;Development
Issue Date: 21-Sep-2017
Abstract: Η παρούσα διπλωματική εργασία μελετά την διαμόρφωση της εθνικής πολιτικής στις μεταφορές, ιδιαίτερα κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Η διαμόρφωση της εθνικής πολιτικής πραγματοποιείται και συμβαδίζει με τις εξελίξεις που συμβαίνουν στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο, όπως αυτό σχηματοποιείται στη Λευκή Βίβλο των μεταφορών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στοχεύει προς έναν Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Μεταφορών μέχρι το 2050 και επιζητεί την ανάπτυξη ενός συστήματος μεταφορών που θα αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της στρατηγικής για την βιώσιμη ανάπτυξη στην ΕΕ Στην Ελλάδα, η πολιτική των μεταφορών συνδιαμορφώνεται από τις επιλογές που γίνονται στο επίπεδο της χωροταξίας αλλά και από το πλαίσιο που ορίζουν τα διάφορα συγχρηματοδοτούμενα - με πόρους της ΕΕ - επιχειρησιακά προγράμματα. Αναφορικά με το πρώτο από αυτά τα επίπεδα, στην παρούσα εργασία μελετώνται οι βασικές κατευθύνσεις στον τομέα των μεταφορών που προβλέπονται στο Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης όπως επίσης και στα επιμέρους Περιφερειακά Πλαίσια. Αναφορικά με το δεύτερο επίπεδο, και πάντα με επικέντρωση στις μεταφορές μελετώνται το Σχέδιο ανάπτυξης μεταφορών περιόδου 2007-2013 και εικοσαετίας για την Δ’ Προγραμματική Περίοδο και το Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) για την Ε΄ ΠΠ 2014-2020. Η ανάλυση των παραπάνω με επικέντρωση στην Περιφέρεια Ηπείρου δίνει το περίγραμμα των επιδιωκόμενων στόχων στις μεταφορές. Με την παρούσα Διπλωματική εργασία επιδιώκεται η σύγκριση μεταξύ του προγραμματισμού που υπάρχει σε διαφορετικά επίπεδα και της τελικής υλοποίησης ειδικά μέσω των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων. Από την μελέτη των υλοποιημένων παρεμβάσεων στις μεταφορές (Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα και Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα) διαπιστώνεται ότι έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι κύριοι οδικοί άξονες (Εγνατία και Ιόνια Οδός), δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη ο προβλεπόμενος Κεντρικός Πυρήνας (ΚΠ) στην Χωρική Ενότητα Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας-Ηπείρου, έχει προχωρήσει η κατασκευή λιμενικών εγκαταστάσεων στην Ηγουμενίτσα, δεν έχει όμως προχωρήσει η προγραμματιζόμενη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου , όπως προβλεπόταν. Επιπλέον για τον Περιφερειακό σχεδιασμό στις μεταφορές παρατηρείται η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου, μακροχρόνιου και κοστολογημένου σχεδιασμού. Σε εθνικό επίπεδο παρατηρείται μια υποχρηματοδότηση του τομέα των μεταφορών μέσω των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην υλοποίηση ενός αποδοτικού προγραμματισμού.
Appears in Collections:ΠΣΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΛΙΛΗΣ_ΠΑΥΛΟΣ_ΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ_ΔΕ_ΕΘΝΙΚΗ_ΠΟΛΙΤΙΚΗ_ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ.pdfΔιπλωματική Εργασία4.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.