Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35624
Title: Εσωτερική υποκίνηση και απεικονιστικές μεταφορές στην εκπαίδευση
Authors: Γκιουζέπας, Λάμπρος
Advisor: Λιακοπούλου, Μαρία
Keywords: Εκπαίδευση Ενηλίκων;Adult Education;Εσωτερική Υποκίνηση;Intrinsic Motivation;Ενδιαφέρον;Interest;Απεικονιστικές Μεταφορές;Visual Metaphors
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: H ενεργός συμμετοχή των εκπαιδευόμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί μια από τις βασικότερες προϋποθέσεις για την επίτευξη ισχυρών μαθησιακών αποτελεσμάτων. Η απάντηση, όμως, στο ερώτημα του πώς ο εκπαιδευτής μπορεί να ενισχύσει το ενδιαφέρον των εκπαιδευόμενων δεν μπορεί να θεωρηθεί εύκολη. Παράλληλα, η ανάγκη για δημιουργία κινήτρων και ενίσχυσης του ενδιαφέροντος των εκπαιδευομένων καθίσταται περισσότερο επιτακτική από ποτέ, δεδομένου ότι νεότερες μελέτες δείχνουν ότι με το πέρασμα του χρόνου οι νέοι φαίνεται να χάνουν όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον τους για συμμετοχή σε ακαδημαϊκές δραστηριότητες. Ο βασικός σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνήσει το κατά πόσο οι μεταφορικές εικόνες –οι εικόνες, δηλαδή, που αποτυπώνουν με συμβολικό τρόπο ένα διδακτικό θέμα– μπορούν να υποκινήσουν το περιστασιακό ενδιαφέρον των εκπαιδευόμενων στο πλαίσιο μιας διδασκαλίας. Για τη συστηματική κατανόηση της σχέσης μεταξύ μεταφορικών εικόνων και ενίσχυσης του ενδιαφέροντος, η παρούσα εργασία διερευνά επίσης έναν αριθμό πιθανών παρεμβαλόμενων μεταβλητών, όπως το φύλο των εκπαιδευόμενων, ο βαθμός περιέργειας και διερευνητικής διάθεσης ως ένα χαρακτηριστικό της προσωπικότητας των εκπαιδευομένων και τέλος το πρότερο ενδιαφέρον για το διδακτικό θέμα. Η παρούσα μελέτη υιοθέτησε ένα πειραματικό ερευνητικό σχεδιασμό για να διερευνήσει το θέμα της χρησιμότητας των μεταφορικών εικόνων στην υποκίνηση των εκπαιδευομένων. Το πείραμα πραγματοποιήθηκε σε δύο δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Τα ερευνητικά ευρήματα καταδεικνύουν ότι η χρήση μεταφορικών εικόνων στην αρχή μιας διδακτικής ενότητας μπορεί να αυξήσει το περιστασιακό ενδιαφέρον των εκπαιδευόμενων σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι η χρήση ορισμών ή κυριολεκτικών εικόνων. Επιπρόσθετα, η παρούσα έρευνα έδειξε ότι οι μεταφορικές εικόνες που το περιεχόμενο τους μπορεί να χαρακτηριστεί στερεοτυπικά ως «γυναικείο» αυξάνουν το περιστασιακό ενδιαφέρον των γυναικών περισσότερο από ό,τι των αντρών. Το αποτέλεσμα αυτό καταδεικνύει ότι οι μεταφορικές εικόνες με στερεοτυπικά «γυναικείο» περιεχόμενο μπορούν να είναι περισσότερο αποτελεσματικές όταν απευθύνονται σε γυναικείο παρά σε αντρικό εκπαιδευτικό κοινό. Τα πειραματικά δεδομένα έδειξαν, επίσης, ότι οι μεταφορικές εικόνες ενισχύουν το ενδιαφέρον των εκπαιδευόμενων με υψηλό βαθμό διερευνητικής διάθεσης περισσότερο από ό,τι αυτών με χαμηλό βαθμό διερευνητικής διάθεσης. Το αποτέλεσμα αυτό υποδηλώνει ότι ο βαθμός περιέργειας και διερευνητικής διάθεσης μπορεί να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα των μεταφορικών εικόνων. Ως εκ τούτου, η παρούσα μελέτη προτείνει η χρήση των μεταφορικών εικόνων να συνδυάζεται με άλλες εκπαιδευτικές τεχνικές που δυνητικά μπορούν να ενισχύσουν την περιέργεια των εκπαιδευομένων, όπως οι ερωτήσεις ή η πρόκληση συζήτησης. Η παρούσα εργασία κλείνει με μια συζήτηση για τις προεκτάσεις που έχουν τα παραπάνω ερευνητικά αποτελέσματα στη θεωρία και πράξη της εκπαίδευσης. Επίσης, προτείνονται τρόποι με τους οποίους μελλοντικές έρευνες θα μπορούσαν να φωτίσουν καλύτερα το θέμα της χρήσης των μεταφορικών εικόνων στην εκπαίδευση στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας ενίσχυσης του ενδιαφέροντος των εκπαιδευομένων.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική Εργασία - Αποθετήριο (Λάμπρος Γκιουζέπας).pdfΔιπλωματική Εργασία5.52 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.