Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35588
Title: Το εργασιακό άγχος και η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Η περίπτωση των Φιλολόγων του Νομού Χανίων
Authors: Πανάγου, Δάφνη
Advisor: Χατζηπαναγιώτου, Παρασκευή
Keywords: επαγγελματικό άγχος;επαγγελματικές πηγές εκπαιδευτικού στρες;επαγγελματική εξουθένωση εκπαιδευτικών;Maslach Burnout Inventory;MBI;Φιλόλογοι;occupational stress;sourcers of teacher stress;teachers’ burnout;Greek Language Teachers
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Η παρούσα μελέτη διερευνά για πρώτη φορά το εργασιακό άγχος και την επαγγελματική εξουθένωση της ειδικότητας των Φιλολόγων. Από τη μια στοχεύει στη μελέτη του επιπέδου και των πηγών επαγγελματικού άγχους και του βαθμού επαγγελματικής τους εξουθένωσης και από την άλλη στη συσχέτιση των δύο μεταβλητών μεταξύ τους και σε σχέση με δημογραφικά και εργασιακά χαρακτηριστικά. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν μέσω αυτοσυμπληρούμενου ερωτηματολογίου από δείγμα 155 Φιλόλογων του Νομού Χανίων. Χρησιμοποιήθηκαν το Ερωτηματολόγιο Πηγών Επαγγελματικού Άγχους των Εκπαιδευτικών της Μούζουρα (2005), το Ερωτηματολόγιο Συνδρόμου Επαγγελματικής Εξουθένωσης (MBI-ES) των Maslach, Jackson, & Scwab (1996) και ένα ερωτηματολόγιο δημογραφικών και εργασιακών στοιχείων. Η στατιστική επεξεργασία μέσω του SPSS24 έδειξε συνοπτικά τα ακόλουθα αποτελέσματα: μικρό έως μέτριο επίπεδο επαγγελματικού άγχους με βασικότερες πηγές την οικονομική υποβάθμιση του επαγγέλματος, την έλλειψη ενδιαφέροντος και κινήτρων από τους μαθητές, την έλλειψη υποστήριξης από ειδικούς για τη διαχείριση ενδοσχολικών προβλημάτων, την ανεπαρκή αμοιβή και το μεγάλο φόρτο εργασίας. Όσον αφορά την επαγγελματική εξουθένωση καταγράφονται μέτρια έως υψηλά επίπεδα συναισθηματικής εξάντλησης, αλλά χαμηλά επίπεδα στις διαστάσεις της αποπροσωποποίησης και της έλλειψης προσωπικών επιτευγμάτων. Το επίπεδο του στρες διαφοροποιείται στατιστικώς σημαντικά μόνο με την περιοχή εργασίας, ενώ το άγχος που αφορά τις διαπροσωπικές και εργασιακές σχέσεις αυξάνεται ανάλογα με τα προβλήματα υγείας και τις ημέρες απουσίας. Οι γυναίκες αγχώνονται περισσότερο σε σχέση με το φόρτο εργασίας και την πίεση χρόνου, ενώ τα αυξημένα προσόντα μειώνουν το άγχος, τόσο σε σχέση με το φόρτο εργασίας και την πίεση χρόνου, όσο και με τις συνθήκες εργασίας. Οι νεότεροι και λιγότερο έμπειροι, οι άγαμοι, οι χωρίς παιδιά, όσοι εργάζονται σε αγροτικές περιοχές και σε πολλά σχολεία αγχώνονται περισσότερο ως προς τις συνθήκες εργασίας. Αντίστοιχα οι άγαμοι, οι χωρίς παιδιά και όσοι εργάζονται σε δύο σχολεία εμφανίζουν εντονότερη συναισθηματική εξάντληση. Όσοι εργάζονται σε αγροτικές περιοχές και διδάσκουν πολλά μαθήματα εμφανίζουν μεγαλύτερη συναισθηματική εξάντληση, αλλά και αποπροσωποποίηση, ενώ οι συχνές απουσίες από την εργασία συσχετίζονται με την αποπροσωποποίηση. Εντονότερη συσχέτιση παρατηρείται επίσης μεταξύ της συναισθηματικής εξάντλησης με το επίπεδο του άγχους καθώς και με το φόρτο εργασίας και την πίεση χρόνου. Συμπερασματικά, το φύλο, η οικογενειακή κατάσταση, τα προσόντα, η ηλικία και η εμπειρία επηρεάζουν επιμέρους παράγοντες του εργασιακού άγχους των Φιλολόγων, ενώ η οικογενειακή κατάσταση επηρεάζει τη συναισθηματική εξάντληση και οι συνθήκες εργασίας και την αποπροσωποποίηση. Απαιτούνται περαιτέρω έρευνες στη συγκεκριμένη ειδικότητα, ώστε να επιβεβαιωθούν τα ευρήματα και να σχεδιαστούν στοχευμένες στρατηγικές διαχείρισης.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Διπλωματική Εργασία Πανάγου Δάφνη.pdfΜεταπτυχιακή εργασία2.85 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.