Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35584
Title: «Η αξιοποίηση βιωματικών τεχνικών στο πλαίσιο εφαρμογής της Μετασχηματίζουσας Μάθησης στις Σχολές Γονέων: Μια μελέτη περίπτωσης»
Authors: Λάμπρου, Ελένη
Advisor: Μουζάκης, Χαράλαμπος
Keywords: Μετασχηματίζουσα Μάθηση;Transformative Learning;Σχολές Γονέων;Parents' School;στάδια Mezirow;Mezirow' s stages;ερωτηματολόγιο LAS;LAS questionnaire;ορθολογικός διάλογος;rational discourse;κριτικός στοχασμός;critical reflection
Issue Date: 24-Sep-2017
Abstract: Η ανάγκη του σύγχρονου γονέα να ανταποκριθεί στο σύνθετο γονεϊκό του ρόλο, τον ωθεί στην παρακολούθηση προγραμμάτων των «Σχολών Γονέων». Μέσω της βιβλιογραφικής ανασκόπησης των τελευταίων χρόνων, παρατηρήθηκε διεθνώς μία τάση απομάκρυνσης από τα παραδοσιακά γνωστικά-συμπεριφοριστικά μοντέλα της Εκπαίδευσης Γονέων και η υιοθέτηση της ανθρωπιστικής προσέγγισης, βασισμένη στη θεωρία της Μετασχηματίζουσας Μάθησης του Mezirow. Η προσέγγιση αυτή συνάδει με τις σύγχρονες εξελίξεις στην Εκπαίδευση Ενηλίκων, καθώς, πέρα απ’ την εκμάθηση γονεϊκών δεξιοτήτων, στοχεύει βαθύτερα στο μετασχηματισμό της στάσης των γονέων. Η μειωμένη εμφάνιση ανάλογων προγραμμάτων στον τομέα αυτό σε συνδυασμό με τη σημαντική έλλειψη ερευνών στη χώρα μας, οδήγησε στην εκπόνηση της παρούσας έρευνας με σκοπό τη διερεύνηση του μετασχηματισμού οπτικής των γονέων και τις εκπαιδευτικές εμπειρίες που συνέβαλαν σ’ αυτόν. Το δείγμα αποτέλεσαν 15 γονείς που παρακολούθησαν πρόγραμμα με θέμα τις συγκρούσεις στην οικογένεια και εκπαιδεύτηκαν μέσω στοχευμένων προς τη Μετασχηματίζουσα Μάθηση εκπαιδευτικών τεχνικών. Για τη διεξαγωγή της έρευνας πραγματοποιήθηκε πολυμεθοδική προσέγγιση με: α) Τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου LAS (Learning Activities Survey), β) τη πραγματοποίηση ημιδομημένων συνεντεύξεων απ’ τους γονείς και γ) τη χρήση ημιδομημένης κλείδας παρατήρησης κατά τη διάρκεια των συναντήσεων. Μέσα απ’ την ποσοτική και ποιοτική ανάλυση των δεδομένων αναδείχθηκε η διέλευσή των γονέων απ’ τα περισσότερα μετασχηματιστικά στάδια του Mezirow, με ιδιαίτερη ένταση στο στάδιο του αποπροσανατολιστικού διλήμματος. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τα ποιοτικά ευρήματα όσον αφορά: α) Την αυξημένη αλληλεπίδραση των γονέων στην ομάδα μέσα απ’ την τεχνική της συζήτησης (ορθολογικού διαλόγου), β) την τάση τους για βαθύτερη κατανόηση του εαυτού τους (αυτογνωσία) μέσω της διεργασίας του κριτικού στοχασμού, γ) τον περισσότερο υπεύθυνο και ενσυναισθητικό τρόπο γονεϊκής συμπεριφοράς και δ) την πρόθεση για διαρκή αυτοβελτίωση, οδήγησε στο συμπέρασμα ότι οι γονείς βίωσαν τη μετασχηματιστική εμπειρία σε τέτοιο βαθμό που να οδηγεί στον μετασχηματισμό της οπτικής τους.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Elenh_Lamprou.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής, παράρτημα, συνοδευτικό υλικό3.25 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.