Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35496
Title: Οι ηγετικές δεξιότητες ως βασικό στοιχείο της ενδοσχολικής καθοδήγησης
Authors: Δοντά, Κωνσταντίνα
Advisor: Αργυροπούλου, Ελευθερία
Keywords: ηγεσία στην εκπαίδευση;educational leadership;ηγετικές δεξιότητες;leadership skills;ενδοσχολική καθοδήγηση;in school guidance
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Τα τελευταία χρόνια η εκπαίδευση βιώνει ραγδαίες αλλαγές, προερχόμενες όχι μόνο από μια μεγάλη επιστημονική και τεχνολογική εξέλιξη, αλλά και από ένα ασταθές οικονομικοκοινωνικό περιβάλλον, που επηρεάζει αναπόφευκτα τις ιδεολογικές κατευθύνσεις της εκπαιδευτικής πολιτικής. Είναι επόμενο ο εκπαιδευτικός να βρίσκεται αντιμέτωπος με επαγγελματικές προκλήσεις και μια πολύπλοκη σχολική πραγματικότητα που πρέπει να αντιμετωπίσει. Η ηγεσία στην εκπαίδευση είναι μια σύγχρονη αντίληψη που μπορεί να επιφέρει βελτιώσεις στην αποτελεσματικότητα των σχολικών μονάδων. Με αυτήν την αντίληψη η παρούσα έρευνα κινήθηκε σε δύο πόλους: α) διερευνήσαμε την αναγκαιότητα ανάπτυξης ηγετικών δεξιοτήτων από τον νέο εκπαιδευτικό, ως στοιχείο επαγγελματικής εξέλιξης και αντιμετώπισης των προκλήσεων, προσδιορίζοντας το περιεχόμενό τους και τα οφέλη τους β) ερευνήσαμε την αναγκαιότητα εφαρμογής ενός θεσμού ενδοσχολικής καθοδήγησης που θα μπορούσε μέσω ορισμένων διαδικασιών να βοηθήσει προς την ανάπτυξη ηγετικών δεξιοτήτων τόσο από τον καθοδηγούμενο όσο και από τον καθοδηγητή. Στην έρευνα δεν περιοριστήκαμε στην καθοδήγηση μόνο του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού, αλλά ορίσαμε ως νέο κάθε εκπαιδευτικό που έρχεται αντιμέτωπος με ένα νέο γνωστικό αντικείμενο ή μια νέα σχολική μονάδα, στοιχεία που αντανακλούν τη σύγχρονη ελληνική σχολική πραγματικότητα. Ιδιαίτερο ερευνητικό ενδιαφέρον δόθηκε στο ποιος μπορεί να θεωρηθεί καταλληλότερος καθοδηγητής, δίνοντας έμφαση κυρίως στον έμπειρο εκπαιδευτικό και τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας. Μέσω της μικτής έρευνας συγκεντρώθηκαν δεδομένα από εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας διεύθυνσης Αργολίδας. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν την αναγκαιότητα ανάπτυξης ηγετικών δεξιοτήτων, όπως η συνεργατικότητα, η επίλυση διαφορών και συγκρούσεων, οι επικοινωνιακές δεξιότητες, μέσω της ενδοσχολικής καθοδήγησης, η οποία απαιτεί συστηματικότητα, επιμόρφωση και αναδιαμόρφωση της σχολικής κουλτούρας, ενώ καταλληλότερος καθοδηγητής επιλέγεται ο έμπειρος εκπαιδευτικός. Ως οφέλη εκτιμώνται η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και η αποτελεσματικότητα της σχολικής μονάδας. Σημαντικό εύρημα της έρευνας, άξιο περαιτέρω διερεύνησης, είναι η αποτύπωση μιας αρνητικότητας των εκπαιδευτικών στην έννοια της ηγεσίας, που ερμηνεύτηκε ως άγνοια σαφούς προσδιορισμού της και ως εννοιολογική σύγχυση με την έννοια της διοίκησης.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΔΟΝΤΑ.pdfΚύριο σώμα διπλωματικής, παραρτήματα2.29 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.