Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35463
Title: Ανάλυση των πειραματικών δραστηριοτήτων του σχολικού εγχειριδίου της Φυσικής της Α΄ τάξης του γυμνασίου
Authors: Ιωαννίδου, Όλγα
Advisor: Σκουμιός, Μιχαήλ
Keywords: Πειραματικές δραστηριότητες;Practical activities;εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες;education of Science;ανάλυση φύλλων εργασίας;analysis task sheets
Issue Date: 23-Sep-2017
Abstract: Η έρευνα που αναλύει τα σχολικά εγχειρίδια ως προς τις «τρεις διαστάσεις της μάθησης» (βασικές ιδέες, εγκάρσιες έννοιες, επιστημονικές πρακτικές) είναι ιδιαίτερα περιορισμένη. Εξίσου περιορισμένη είναι η έρευνα που εστιάζει στην ανάλυση των φύλλων εργασίας των πειραματικών δραστηριοτήτων με στόχο την αξιολόγηση και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητά τους. Αντικείμενο της παρούσας έρευνας είναι η ανάλυση του σχολικού εγχειριδίου της Φυσικής της Α Γυμνασίου αφενός ως προς τις βασικές ιδέες που περιέχει, τις εγκάρσιες έννοιες που περιλαμβάνει και τις επιστημονικές πρακτικές με τις οποίες εμπλέκει τους μαθητές, και αφετέρου ως προς τους μαθησιακούς στόχους που επιδιώκουν οι πειραματικές δραστηριότητές του και ως προς διαστάσεις που αφορούν στη σχεδίαση και την παρουσίαση των πειραματικών δραστηριοτήτων που περιλαμβάνει. Για την ανάλυση του σχολικού εγχειριδίου χρησιμοποιήθηκε ένα πλαίσιο ανάλυσης που διαμορφώθηκε από το NGSS (2013) και στηρίζεται στις «τρεις διαστάσεις της μάθησης» που έχουν προταθεί από το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας των Η.Π.Α. (NRC, 2012). Επίσης, χρησιμοποιήθηκε το πλαίσιο ανάλυσης των πειραματικών δραστηριοτήτων που προτάθηκε από τον Millar (2009). Από την ανάλυση των δεδομένων προέκυψε ότι στις δραστηριότητες του εγχειριδίου εμπλέκονται ορισμένες μόνο βασικές ιδέες και εγκάρσιες έννοιες, καθώς επίσης και ορισμένες διαστάσεις των επιστημονικών πρακτικών, ενώ απουσιάζουν άλλες διαστάσεις τους με σημαντικό ρόλο στην κατανόηση των ιδεών και των εννοιών των Φυσικών Επιστημών. Επίσης, η ανάλυση των δεδομένων επέτρεψε να αποτυπωθούν οι κύριοι και οι επιμέρους μαθησιακοί στόχοι, καθώς επίσης και πτυχές που αφορούν στη σχεδίαση και την παρουσίαση των πειραματικών δραστηριοτήτων. Τα χαρακτηριστικά των πειραματικών δραστηριοτήτων που εντοπίστηκαν δεν τις καθιστούν ιδιαίτερα αποτελεσματικές στο να κάνουν ικανούς τους μαθητές να συνδέουν το «πεδίο των αντικειμένων» με το «πεδίο των ιδεών». Η εργασία ολοκληρώνεται με σχολιασμό των αποτελεσμάτων και με προτάσεις για περεταίρω έρευνα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ ΟΛΓA.pdfΔιπλωματική εργασία2.48 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.